Anmeldelse av The Abyss, amerikansk film fra 1989

Sci-Fi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 15 år

Mysteriet i dypet fasinerer oss enda

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.01.2010]

En amerikansk atomubåt blir utsatt for en ulykke og blir stående på bunnen fylt med vann. En gruppe oljeriggarbeidere blir leid inn for å undersøke vraket og se seg om etter overlevende. Det er missiler ombord på ubåten og på land herjer ville tilstander som kan føre til en tredje verdenskrig. For å etablere en base under vann bruker man en undersjøisk oljerigg som er fullstappet med ubåter med gripearmer og en masser av dykkerutstyr. Under redningsaksjonen finner ikke bare man det døde mannskapet men også en mystisk selvlysende gjenstand. En ulykke skjer med riggen som gjør at man mister kontakten med overflaten. Nå må mannskapet klare seg selv der nede og får etter hvert også besøk av en intelligent undervannsorganisme...

Det at man lager en film om det som skjer på dypet under vann er spennende. Man fascineres alltid av store havdyp da man aldri helt kan vite hva som skjuler deg langt der nede. Det er nettopp det denne filmen også bygger på. Man får vite at noe skuler seg dypt der nede, men ikke helt hva. Et konsept som fungerer ganske bra på film. Og her bruker man også god tid på å bli kjent med karakterene og omgivelsene. For så å litt etter litt avsløre hva som skjuler seg i dypet. Filmen hadde også fungert uten denne livsformen fordi det er en godt drama i bunn, men det gjør det jo ekstra severdig at det er noe ekstra snadder mysterium med på kjøpet.

Skuespillet er også i særklasse. Ed Harris og Mary Elizabeth Mastrantonio spiller veldig solid sammen og står for særdeles sterke rolleprestasjoner i denne supre filmen. Mannen bak filmen heter James Cameron. Han har her laget en film som må ha kostet svimlende mye penger, men det er denne karen vandt til ettersom han har laget mange av verdens dyreste filmer som Terminator 2, Titanic og Avatar. Dette er en solid og episk film som innehar mye godt håndverk. Cameron viser at han kan lage storfilm og spiller her på flere strenger i det store dypet som gjør dette til særdeles interessant å se på.

Dykkerfilmer blir aldri det samme etter dette. Mer spektakulær undervannsaction skal man lete lenge etter. Filmen ble nominert til fire Oscars, og vant en for beste spesialeffekter. Man må bare gi seg over av spesialeffektene som er utrolig gode og holder godt mål selv den dag i dag selv over 20 år etter at filmen ble laget. Man må gi seg over av beundring og så storslått denne produksjonen er med tanke på at den er laget på slutten av 1980-tallet da de ikke hadde tilgang til de dataeffektene vi i dag behersker.

Her er størstedelen skutt i en enorm vanntank og det hele ser utrolig bra ut. Dette er en utrolig kul film å se. Om en har en skal velge en versjon å se av denne versjonen er den originale versjonen av filmen en god del bedre da den er bedre bygget opp. Special Edition er kul den og, men det kan bli for mye av det gode og er mer for oss som har sett den andre versjonen ørten ganger fra før. Dette er en klassiker og vil bli stående som noe av det beste undervannsaction til dags dato.

- Avatar - Vakker gigant!
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk
- Piraja II - flyvende mordere - Dødelige pirajafisker som også kan fly...

- Pompøs Cameron på sitt beste
- Vi blir tatt med ned i sci-fi-dypet!

18.04.2011 sier Pål Frostad: Har alltid digget The Abyss helt fra jeg var i ung alder. Stor filmopplevelse første gang jeg så den. For min del er den ganske fet selv den dag i dag. Den er jo lang og det er mye som skjer og annerledes oppbygning enn filmer flest som du også påpeker. Jeg har alltid vært Cameron-frelst fra dag første film jeg så av ham som var Aliens. Det er mye som er veldig kult i denne filmen og bare det å lage en film som foregår under vann på slutten av 80-tallet er jo nesten rein skjære galskap, men det fungerer og det er blitt et veldig respektabelt resultat.

• The Abyss
  • Fast-rewind.com