Anmeldelse av The Ring, amerikansk film fra 2002

Grøsser Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 18 år

En virkelig artig og skremmende grøsserfilm!

[Skrevet av: cathrine, Dato: 01.01.2005]
Før du dør, ser du ringen. Vi møter journalisten Rachel Keller (Naomi Watts) som får i oppgave å undersøke en mystisk videotape, som visstnok er årsaken til at fire unge mennesker har blitt drept, deriblant sin niese. Hvorfor disse friske ungdommene i 20 årene plutselig døde skjønner ingen...

Rachel begynner å skaffe seg ledetråder, og det hjelper lite sakens gang når hun får tak i denne kassetten og ser den selv. Det er da hun vet hvilken alvorlig knipe hun er i, og det hjelper lite når hennes nærmeste også ser kassetten. Hun må oppklare saken raskt, hvis ikke dør hun, og sine nærmeste.

Teknisk er denne filmen ikke noe spesiell, men enkelte scener var virkelig ekkel. Selv om det er kun et par sekunder i hele filmen med skikkelig ekle scener er dette en virkelig grøssende film som får hårene til å reise seg. Den er faktisk rimelig komisk til tider, selv om dette ikke er en grøsser-komedie.

Skuespillerne gjør en utmerket jobb, skikkelig grøsserstil over deres personlighet når de ser ”døden selv”. Selv om denne filmen var ganske forutsigbar på enkelte punkter i filmen, ble den fremdeles ekkel. Man måtte tenke litt for å forstå hva som skjedde. Ting oppklares litt etter litt og skaper dermed en grøssende stemning når vi ser hvor nært de var løsningen hele tiden.

Konklusjonen må bli at dette er en film man må få med seg. Det er svært få grøsserfilmer på kino for tiden, og når man først har en god en som denne bør man gå å se den.

Jeg velger å gi den en sterk 4-er.

- Rings - Skremmende.
- The Ring Two - Ring-forbannelsen fortsetter...
- Ringu 0 - Bâsudei - Prequel til Ringu
- Ringu 2 - Som metadon for Ringu
- Ringu - Slik ble japansk skrekk et fenomen!

- A Cure for Wellness - Et altfor langt, men lekkert og fascinerende mareritt
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Rango - Western på speed!
- Pirates of the Caribbean - At World's End - Actionfylt pirateventyr på syretripp!
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!

• 1000misspenthours.com
  • Filmanmelderen.no