Anmeldelse av Dagen er din (Dead Poets Society), amerikansk film fra 1989

Drama, Teen Movie Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 11 år

En dramaqueen av en film

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
Denne filmen veit at den er god.

Vi er i USA en gang på femtitallet, på en konservativ internatskole for pubertale slamper som skal bli leger, advokater og annet rask. Vi følger en guttegjeng gjennom beskjedne Todds øyne, og opplever på den måten både smertene ved forelskelse og en dominerende farsfigur. Men vi opplever òg hvor demotiverende det kan være å ha messende, uengasjerte lærere som kun er opptatt av å pugge, pugge, pugge. Og desto sterkere merker vi forskjellen idet både vi og våre venner på Hellton blir introdusert for engelsklæreren Keatings, som faktisk vil at elevene skal tenke sine egne tanker, og ikke imprente sine egne i deres hoder.

Det var ikke rare handlingsreferatet, og det er jeg klar over, men det er liksom på en måte ikke så mye mer som skjer heller. På en annen måte er det akkurat dét det gjør, men det dreier liksom rundt de punkta jeg trakk fram. Kan liksom ikke si noe mer før det blir spoiling heller. Men til tross for at det for så vidt skjer mye, så foregår handlinga her først og fremst på det psykologiske planet. Sterke rolleprestasjoner, ikke minst fra Robin Williams, men òg fra en purung Ethan Hawke, og igrunn fra veldig mange andre og. Dessuten funker manuset som bare tusan. Intelligente og som oftest ikke for klisjéiske replikker gjør at det faktisk føles naturlig, det de sier, samtidig som det innehar ei viss mening.

Når jeg sier "som oftest", så gjelder ikke det bare replikkene. Altså, for all del, dette er en knallfilm, men den har en tendens til å kjøre safe når det gjelder enkelte ting. For å unngå å skuffe noen, virker det som om de av og til kjører filmen i den retninga som alle forventer at det skal gå, og det er ganske dumt. Noen ganger er det bare detaljer, for eksempel en sjukt irriterende filolinmusikk som har vært tilstede i så mange filmer allerede. Hvorfor fioliner? Hvorfor ikke gå for akustisk gitar som i Brokeback Mountain? Sluttscena er vakker og rørende, men også den kan ta litt av. Det samme gjelder herr Keating. Selvfølgelig er han filmens desidert mest sympatiske karakter, men han er så... typisk sympatisk, hvis du skjønner hva jeg mener. Det var egentlig akkurat det samme jeg tenkte om Robin Williams i Good Will Hunting. Et sammentreff at det er samme fyren?

Men som nevnt; dette er en utrolig bra film. Den er sterk og bevegende og inneholder masse av det vi liker. Det er flere sidehistorier her, men takk og lov er det akkurat det de fortsetter å være. Det er enkelte ting vi aldri får svar på, men det er fordi det er irrelevant. Sjøl om vi får innblikk i andre ting og, holder historia hele veien et klart fokus.

- Master and Commander - Episk seilskip-action!
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Vitne til mord - Dramathriller med en storspillende Harrison Ford i spissen
- Gallipoli - Krigsbuddyfilm fra Australia
- The Last Wave - Jordens ‘mystikk’ kontra den vestlige oppfatningen

- Også unge kan tenke selv!
- Viktig og inspirerende om ungdomstiden

• Dagen er din
  • The Telegraph