Filmfront gir deg halloween-tips!

[Skrevet av: Tore André Øyås den 24.10.2021]

Årets "mørkeste" uke er endelig her og tradisjonen tro vil millioner av mennesker meske seg i herlige mørke filmer, og serier, verden over. Filmfront har en splitter ny filmfrontpod-episode hvor vi diskuterer to av norsk skrekkfilms kanskje største grøsserklassikere, nemlig Villmark (2003) og Fritt Vilt (2006)! Her gir vi deg en kjapp liten tipsliste til øvrige titler som virkelig vil sette fart i hjertepumpa og muligens få hårene på nakken din til å reise seg!

Sjekk forøvrig også ut Filmfronts skrekkfilmoversikt for Hollywood-skrekk, her!

Og all skrekkfilm fra alle land her!

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Filmfronts Halloweenfilmtips:

The Descent (2005)
[ Filmfrontrating: 7,2 av 10 ]

En gruppe venninner skal ut på fjelltur, men ender i en totalt uforutsigbar skrekkopplevelse fra helvete som evner å overraske flere steder og virkelig sjokkere!

- Anmeldelse av The Descent - Nedstigningen 4
- Anmeldelse av The Descent - Nedstigningen 5

Rec. (2007)
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Det som starter som en dokumentar om en brannutrykning i et spansk leilighetskompleks, utvikler seg til å bli til noe ganske annet. Bruken av nattkamera har vel aldri kommet mer til sin skrekkelig vemmelige rett, enn her!

- Anmeldelse av [Rec] 5
- Anmeldelse av [Rec] 5
- Anmeldelse av [Rec] 4

Host (2020)
[ Filmfrontrating: 6,6 av 10 ]

Vi er, heldigvis, for det meste ferdig med pandemirestriksjoner og ufrivillig innesitting, men Host byr på skikkelig creepy stemning ved å bruke vår tids teknologi på en effektiv måte!

- Anmeldelse av Host 4

Hush (2016)
[ Filmfrontrating: 6,9 av 10 ]

Før Mike Flanagan ga oss flere Netflix-serier av spøkelsesslaget, gjorde han denne godbiten, om en døv dame som blir terrorisert i sitt eget hjem av en maskekledd psycho!

- Anmeldelse av Hush 3

Us (2019)
[ Filmfrontrating: 7,2 av 10 ]

Jordan Peeles egen oppfølger til suksessen Get Out (2017) er et godt eksempel på den nye skrekkbølgen, hvor smarthet, flere lag og virkelighetsrelatert tidssatire, tilbyr litt av hvert å bryne hjernecellene på.

- Anmeldelse av Us 4
- Anmeldelse av Us 6

The Others (2001)
[ Filmfrontrating: 8,1 av 10 ]

Det er i år 20-årsjubileum for denne særs effektive og pene filmen, hvor Nicole Kidman står i sentrum for en deilig spøkelseshistorie som absolutt fortjener et gjen(nom)syn i disse dager.

- Anmeldelse av The Others 6
- Anmeldelse av The Others 5

Don’t Look Now (1973)
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Kanskje ikke den mest åpenlagte skrekk-filmen dette, men dæven så stemningsfullt dette marerittet i Venezia fremdeles er. Voksent, creepy og med en touch av virkelig skrekk!

- Anmeldelse av Don't Look Now 5
- Anmeldelse av Don't Look Now 5

Nosferatu - Vampyrenes hevn (1979)
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

Werner Herzogs nyinnspilling av denne tyske stumfilmklassikeren er både solid og creepy, og om du ikke liker rotter, ja så kan dette bli en liten prøvelse av en film.

- Anmeldelse av Nosferatu - Vampyrens hevn 5

ParaNorman (2012)
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Litt spenning for de små må vi ikke glemme, og ParaNorman byr på herlig uhygge for hele familien, i en vakker og fargerik animasjon!

- Anmeldelse av ParaNorman 5
- Anmeldelse av ParaNorman 4

Hemmelighetens Hus - dødsfallene i Burari (Netflix)
[ Filmfrontrating: 8,3 av 10 ]

Og hvorfor ikke ta med litt skrekk fra virkeligheten? Denne true crime-serien byr på en sak fra India som virkelig kan få deg til å bli sittende måpende igjen i sofaen. Vi sier ikke mer!

- Anmeldelse av Hemmelighetenes Hus: Dødsfallene i Burari 5

New Nightmare (1994)
[ Filmfrontrating: 7,1 av 10 ]

Vi blir med på en filminnspilling. Wes Craven skal lage en ny ‘Nightmare on Elm Street’-film og vil ha med skuespilleren Heather Langenkamp, som spilte Nancy i første film. Heather har stadig skremmende mareritt om Freddy Krueger. Også hennes sønn virker også å være påvirket av Krueger. Snart begynner folk å dø rundt henne. Freddy Krueger har aldri vært nærmere ekte vare enn dette. Marerittet er i gang og verre enn noensinne!

- Anmeldelse av New Nightmare 5
- Anmeldelse av New Nightmare 4