Årets filmer 2020 - En oppsummering av filmåret 2020

[Skrevet av: Tore André Øyås den 17.12.2020]

Kinofilmåret 2020 ble som så mye annet i samfunnet sterkt preget av koronatilværelsen. Kinoer verden over sliter fremdeles og vil utover neste år vise om de makter å fortsette. Dystre spådommer om at kinoen slik er et saftig steg i retningen den sikre død, gjenstår imidlertid enda å se. Kinoen som institusjon kan nemlig fint klare å omstille seg, slik den også har vist tidligere. Eksempelvis kan den bli en arena mer rettet mot kvalitetsfilm og mindre aktører innen bransjen, og ikke like sterkt dominert av kommersielle krefter. Kinorommet vil uansett også alltid være et sted som tilbyr noe annet enn hva hjemmefilm kan, nemlig et avbrekk fra hverdagen og hjemmets mange masete sider, samt en sosial syssel hvor de fleste, fremdeles, må til en kino for å samles for å overvære film på et høyt kvalitativt teknisk nivå.

En del kinofilmer ble riktignok enten utsatt eller flyttet kraftig frem i tid, og lanseringen av den gigantiske strømmetjenesten Disney+ frarøvet også kinoen noen av deres store nye titler. Likevel ble kinoåret heldigvis preget av mang en kvalitetsfilm, og hvor vi på tampen så uvanlig mange herlige julefilmer i desember måned. Spennet brakte oss fra den hinsidig storslåtte audiovisuelle opplevelsen som Tenet var, via et sterkt godt norsk dokumentarår, til den sør-koreanske Oscar-sensasjonen Parasitt.

Forklaring til kåringen/oppsummeringen:
Vi har laget denne uhøytidelige kåringen først og fremst for å oppsummere kinofilmåret som har gått. Noen ganger har det vært vanskelig å plassere filmer i kåringen.

Filmene som er tatt med er basert på filmer med norsk kinopremiere innenfor 2020.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Årets mannlige skuespiller: Robert Pattinson (Tenet, Lighthouse, The Devil All the Time)
Årets kvinnelige skuespiller: Elisabeth Moss
 (Shirley, The Invisible Man)

Årets mest sette kinofilmer i Norge:

1. Børning 3
2. Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret
3. 1917
4. Tenet
5. Parasitt

Årets mest inntjenende kinofilmer i USA:
1. Bad Boys for Life
2. 1917
3. Sonic The Hedgehog
4. Jumanji: The Next Level
5. Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker

Årets mest inntjenende kinofilmer på verdensbasis:
1. The Eight Hundred
2. My People, My Homeland
3. Bad Boys for Life
4. Tenet
5. Sonic The Hedgehog

Årets beste filmer 2020:

Årets Film: Parasitt
[ Filmfrontrating: 9,3 av 10 ]

For dem som ikke har sett Parasitt kan det være greit å si noen ord om hvorfor denne filmen ble så unisont hyllet, verden over. Filmen er blant annet leken, morsom, engasjerende på vegne av karakterene, mennesker som ikke er enten greie eller stygge, men begge deler. Den parasittliknende familien Kim og deres etter hvert heftige inntog i en annen families liv, speiler svært mye om oss mennesker; fattigdom, rikdom, grådighet, mangel på empati, desperasjon og sosiale forskjeller. Vår opplevelse av familien suger oss slik inn i historien og disse som enkeltmennesker. Historien har nemlig mye man kan kjenne seg igjen i, men likevel forblir den også uforutsigbar, med en narrativ utvikling som ikke bare er umulig å se komme, men også tilfører historien enda flere sider der den drar inn flere typer genre i én film. Til slutt sitter man igjen med en film som synes å mestre de fleste av filmmediets sider, fra filmtekniske, via regi- og komposisjonsmessige, til historie, karakterer og effekten hele historien har til slutt.

- Anmeldelse av Parasitt 6

Årets norske film: Knudsen & Ludvigsen 2
[ Filmfrontrating: 8,2 av 10 ]

Det er sjeldent en oppfølger overgår førstefilmen, men den moderne varianten av trønderduoen Knudsen & Ludvigsens ablegøyer og sanger, formidler en type lekenhet og useriøs tullballgalskap som treffer både ung og gammel, og som vi trenger mer av her til lands. Herlig animasjon, legendariske sanger og psykedeliske enkeltscener ga både mor, far og barn en kvalitetsopplevelse på kino vi bare vil se mer av!

- Anmeldelse av Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret 5

Årets Drama: Little Women
[ Filmfrontrating: 8,5 av 10 ]

Historien om de fire March-søstrene blir reflektert igjennom Jo March, søsteren som ble forfatter og som til slutt skrev boken Little Women. Hvorvidt historien fra 1868 om søstrene helt eller delvis var selvopplevd av forfatter Louisa May Alcott, vites ikke, men nå har regissør og skuespiller Greta Gerwig laget sin versjon av en stor litterær amerikansk klassiker.

- Anmeldelse av Little Women 6

Årets snakkis: Tenet
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

Storfilmen til Christopher Nolan skulle bli årets godstog på verdens kinoer, men ble utsatt, og utsatt, gang på gang. Da den først kom, var filmen uansett en audiovisuell opplevelse av de sjeldne. Enten man liker Nolans overpretensiøse stil og over the top-vanskelige tematikk, eller ikke, forble hans beinharde grep om filmmediet med denne filmen igjen en oppvisning. Det er få, om noen, som skaper større og mer magiske scener på film enn Nolan, og så får man heller ta diskusjonene etterpå. Underveis er, og ble også Tenet, en filmatisk opplevelse!

- Anmeldelse av Tenet 5

Årets kontroversielle: The Painted Bird
[ Filmfrontrating: 7,9 av 10 ]

Og når man nesten trodde man hadde sett alt av fæl film i livet, så kommer The Painted Bird. Den tsjekkiske regissøren Václav Marhoul premierte med filmen under fjorårets filmfestival i Venezia og vakte umiddelbar oppsikt. Kanskje ikke så rart, for The Painted Bird er såpass kontroversiell at man garantert aldri har sett makan til film.

- Anmeldelse av The Painted Bird 5

Årets streamefilm: Mank
[ Filmfrontrating: 8,3 av 10 ]

Orson Welles er en genierklært regissør og skuespiller fra pionertiden i Hollywood og Citizen Kane er manges ynglingsfilm av Welles. Derfor var det nok som en drøm for å gå bak kulissene på denne store filmproduksjonen. Med andre ord får du litt av en metafilm som speiler Welles film og ser ut som en skikkelig eldre klassiker fra 1930-tallet på alle vis, med både innhold, utførelse og skuespill.

- Anmeldelse av Mank 5

Årets dokumentar: Kunstneren og Tyven
[ Filmfrontrating: 8,8 av 10 ]

I Benjamin Rees kritikerroste og fengslende dokumentarfilm møter en maler tyven som stjal kunsten hennes - og ender opp med å male ham.

Årets norske familiefilm: Tottori! Sommeren vi var alene
[ Filmfrontrating: 8,3 av 10 ]

Det er samboerparet i regissør Arild Østin Ommundsen og skuespiller Silje Salomonsen som har laget dette eventyret av en flott barne- og familiefilm. En film som skiller seg ut innen norsk barnefilm der den blant annet tar opp voksnes utfordringer i hverdagen, så vel som hyller barns lekenhet, fantasi og kraft i å være annerledes.

- Anmeldelse av Tottori! Sommeren vi var alene 5

Årets utenlandske familiefilm: Wolfwalkers
[ Filmfrontrating: 8,4 av 10 ]

Wolfwalkers blir slik en deilig, ”gammeldags” animasjonsperle som likevel føles tidløs i sin tematikk og uttrykk, samtidig som den til og med er aktuell og strekker seg helt hjem til Norge, og debatten om ulv som rovdyr. Det gjenstår å se om også denne får en Oscar-nominasjon, men i så fall kan den mer enn gjerne også vinne den. Filmen tenderer filmkunst, samtidig som den formidler kultur, hjertevarme og tankegods som føles veldig viktig for vår tid.

- Anmeldelse av Wolfwalkers 5

Årets skrekk: Host
[ Filmfrontrating: 6,5 av 10 ]

Storbritannia er stengt på grunn av covid-19, og folk må holde sg hjemme. En gruppe venner prøver å unngå å dø av kjedsomhet og starter en seanse via videochat-appen Zoom. Vennene får hjelp av mediumet Seylan, men noe går veldig galt under seansen, og det uskyldige tidsfordrivet går fra moro til en kamp på liv og død.

- Anmeldelse av Host 4

Årets kinogjensyn: Cinema Paradiso
[ Filmfrontrating: 9,2 av 10 ]

Dette er en film som engasjerer stort. Filmen fremstår som et mesterlig drama som er herlig 'feel good' og flott å se. Du får oppleve både vennskap, kjærlighet og livet selv. Vi følger en gutt nesten gjennom et helt liv, og får se han vokse opp, stifte familie og bli til noe. Han preges av sin oppvekst og her får du se det som betyr noe i Salvatores liv. Det er også kult å se at filmen begynner med slutten, slik at vi vet litt om hvordan det vil gå med vår venn Salvatore. Dette er en rørende vakker, sjarmerende og underholdende film. Alt er gjort på en så hjertevarm måte at filmen er vanskelig å misslike. Jo flere ganger jeg ser denne filmen, jo mer liker jeg den. Dette fungerer som et kjærlighetsforhold til filmen. Og det gjør at filmen føles som klassiker som aldri vil dø!

- Anmeldelse av Cinema Paradiso 6

Årets krigsfilm: 1917 (The Eight Hundred)
[ Filmfrontrating: 8,6 av 10 ]

Som krigsfilm er 1917 en opplevelse som sitter som et drønn i deg innen den er ferdig. Den føles regelrett fysisk på kroppen, enten fordi man sitter og knyter nevene og musklene mens karakterene kjemper, holder pusten under vann, eller man kjemper mot tårene. Slik veves vi inn i en helt fantastisk vellykket og ambisiøs krigsskildring det er vanskelig å komme utenom når årets beste filmer skal kåres.

- Anmeldelse av 1917 6
- Anmeldelse av 1917 6

Årets kostymedrama: Emma
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

Samspillet og relasjonene mellom Emma og hennes omgangskrets er ellers også en finfin satire over oss mennesker, hvor patetiske vi kan være, hvor enkle, naive, egoistiske, såre og trengende vi alle er, dog på hvert vårt plan og nivå. Igjennom karaktergalleriet får vi presentert alle disse typene - en umåtelig sjarmerende og sterk side ved hele denne historien. Elsker du Jane Austen og klassisk britisk snobbete kostymedrama à la Downton Abbey, ja så blir Autumn de Wilde sin filmatisering av Austens klassiker garantert en briljant underholdende og solid opplevelse for deg!

- Anmeldelse av Emma 5

Årets ungdomsfilm: Alle utlendinger har lukka gardiner
[ Filmfrontrating: 6,6 av 10 ]

Enkeltkarakterer både sjarmerer og morer med sine lett gjenkjennelige ungdommelige stereotypier, mens andre rører og treffer oss midt i hjertet. Her er nemlig også plass til seriøse og langt mer alvorlige sider, best eksemplifisert igjennom Mareys familie, men også igjennom tematiske tråder som legning, identitet, religion og fremtidsplaner for livet. Pluss skal filmen også ha for kul og variert musikk som fargelegger og speiler det flerkulturelle miljøet.

- Anmeldelse av Alle utlendinger har lukka gardiner 5

Årets sort/hvit: The Lighthouse
[ Filmfrontrating: 8,6 av 10 ]

The Lighthouse er spekket med en uggen, ekkel og marerittaktig atmosfære, som en krysning mellom Hitchcocks Fuglene, en Lars von Triersk psychothriller ála Antichrist, et mørkt surrealistisk gotisk mysterium, ispedd en god dose galskapsmørk humor. Dette resulterer i en film(opplevelse) man ikke nødvendigvis vil like og hjertelig omfavne, men mer motvillig må innrømme er fabelaktig dyktig laget! En film langt i fra for alle, men en type film alle burde oppleve.

- Anmeldelse av The Lighthouse 5

Årets danske: Et glass til
[ Filmfrontrating: 7,9 av 10 ]

Et glass til er ikke uten humor, heldigvis, for handlingen rommer både gjenkjennelige og forståelige settinger, samt en utvikling som man lenge er usikker på skal komme eller ikke, men som mot slutten åpner opp denne vennegjengen på en både troverdig og emosjonell måte. Vinterberg har, igjen, gjort et portrett av både menn, alkohol og en festkultur som kanskje ikke er ukjent når det gjelder våre naboer i sør, men som blir desto mer treffende når det er gjort så dyktig, morsomt og bredt som dette.

- Anmeldelse av Another Round 5

Årets svenske: Min pappa Marianne
[ Filmfrontrating: 6,8 av 10 ]

Min pappa Marianne er rett og slett en finfin feelgood-historie som går typisk i fotsporene til romantiske komedier og dramaer, uten de store overraskelsene. Likevel tilfører den hjertevarme og humor på de riktige stedene, steder hvor vi i livet også trenger det som mest: når vi er på vårt mest sårbare og trengende. Filmen har godt driv og tempo, og Hanna som midtpunkt blir både ei dame å le av, med, samt å føle noe for i all sin uheldige hverdag og som vi alle kan relatere oss til på en dårlig dag.

- Anmeldelse av Min pappa Marianne 4

Årets julefilm: Gledelig Jul
[ Filmfrontrating: 6,5 av 10 ]

En sjeldent stjernespekket film, den har lun, god og den stemningsfulle herligheten over seg som umiddelbart gjør den folkelig og nærmest skriker etter å bli en ny juleklassiker. Ikke minst blir den som ren koronaterapi å regne, i møte med en jul mange kommer til å oppleve annerledes. Da er det godt med tradisjoner, som det trygge kjente og gode, samt ikke minst en dose herlig familiegalskap.

- Anmeldelse av Gledelig jul 5

Årets barnefilm: Brillebjørn feirer jul
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Johannes skal være hos bestemor i dagene før jul. Dette er den første julen uten bestefar, han var familiens julegeneral. Når Johannes ikke finner noen spor fra nissen i nisseverkstedet blir han bekymret for at det kanskje ikke blir en ordentlig jul i år. Kan det virkelig hende at nissen ikke kommer? Det kan ikke Johannes risikere, så han og Brillebjørn gjør alt de kan for at nissen besøker dem på julaften. Kanskje blir Johannes den nye julegeneralen også?

Årets norske drama: Den største forbrytelsen
[ Filmfrontrating: 7,7 av 10 ]

I regi av Eirik Svensson berettes historien om jødenes tilværelse og manges tragiske endelikt under krigen her i Norge. Svensson står fra før av bak sterke Natt til 17. (2014) og Harajuku (2018), og byr også her på et nært portrett når vi følger den litauisk-norske jødiske familien Braude. Etter hvert som far og de tre sønnene i familien fraktes bort til Berg interneringsleir ved Tønsberg, står mor og datter igjen og vurderer å flykte til Sverige. Historien følger deres lykkelige år i forkant, til deres tragiske dager noen år inn i krigen.

- Anmeldelse av Den største forbrytelsen 4

Årets gangsterfilm: The Gentlemen
[ Filmfrontrating: 7,1 av 10 ]

Du får en ganske velsmakende og passe artikulert gansterpunsh. Liker at filmen ikke er like rett frem hele veien, med passe greie twister og god historiefremdrift. Men det går litt tregt i starten og det er mer dramaactionvri på med komiske innslag. Med andre ord minner dette om både ‘Snatch’ og ‘Lock, Stock ...’, men gjennomføringen er ikke like magisk. Likevel er dette ganske britisk, popcornbadet gangsterkrim.

- Anmeldelse av The Gentlemen 4

Årets animasjonsfilm: Weathering with you
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

Makan til bilde på en solskinnende ungdomsforelskelse skal man lete lenge etter, si, men faktum er at Weathering with you også er så mye mer enn dette. Regissør Makoto Shinkai er mannen bak også tidenes største anime-suksess i fantastiske Your Name fra 2016.

- Anmeldelse av Weathering with You 6

Årets thriller: The Rental
[ Filmfrontrating: 6,6 av 10 ]

Har man sett litt av slikt og kjenner til hvor mye creepy som skjer der ute, ja så vil man fort også tenke at handlingen i The Rental fint kunne vært basert på en sann psycho historie. Regidebuten til Franco er med andre ord både imponerende velskrevet og vellaget, fra start til slutt. Her overforklares ikke alt, mye ligger og dirrer i luften, og slutten byr på en deilig ekkel og forklarende montasje som gir hele historien en forankring i realisme og troverdighet, mer enn bare en filmatisk overdrivelse. Denne filmen bør videre få deg til å tenke deg om to ganger, neste gang du leier et hotellrom, en hytte eller et feriehus!

- Anmeldelse av The Rental 5
- Anmeldelse av The Rental 4

Årets biografi: Greta
[ Filmfrontrating: 6,6 av 10 ]

Som dokumentarportrett filmen både svært sterk, medrivende, viktig og tidvis surrealistisk som tidsportrett der Greta møter storheter og samler folkemengder nesten ingen andre klarer. Filmen bør selvsagt være skolepensum verden over, men kanskje vel så viktig for oss voksne å ta oss tid til. Kanskje har nemlig vi også en del å lære av dette svenske superfenomenet.

- Anmeldelse av Greta 5

Årets komedie: The Personal History of David Copperfield
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

En annen nylig film det er naturlig å sammenlikne denne om Copperfield med, er Emma som gikk på kino tidligere i år. Humoren, den lettbeinte og satiriske behandlingen av tid, sted og karakterer skaper en film som gjør Charles Dickens forholdsvis tunge materiale langt lettere tilgjengelig, folkelig og spiselig. Denne kombinasjonen som regissør Iannucci her gjør, føles i stor grad genial, og vitner om en regissør som akter og makter å sprite opp selv eldgammelt litterært materiale av en klassiker.

- Anmeldelse av The Personal History of David Copperfield 5

Årets satire: Jojo Rabbit
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Jojo Rabbit føles derfor som en smått unik og dristig film der den i krysningen mellom krig, alvor, barn, humor og sjarm fungerer veldig godt tross vanskelig tematikk. Her er det masse rom for tanker underveis og selv om den er tidvis overtydelig og sentimental her og der, muligens også enkel i satire og humorpoeng, klarer den å berøre og engasjere på en effektiv måte.

- Anmeldelse av Jojo Rabbit 5
- Anmeldelse av Jojo Rabbit 5

Årets blockbuster: Tenet
[ Filmfrontrating: 7,8 av 10 ]

I mangel på de skikkelig store blockbusterne ble det Tenet som stakk av med seieren.

- Anmeldelse av Tenet 5

Årets særeste: Den gylne hanske
[ Filmfrontrating: 6,2 av 10 ]

Scenografien, sminken, interiør, stofflighet i tapet, klær og annet, er så ekkelt og 70-tallsaktig gjengitt at man nesten vrir seg i stolen av vemmelse, og enda har jeg ikke kommet inn på selve volds- og drapsscenene. Disse er ikke for sarte sjeler, selv om vi heldigvis spares for det visuelt verste, som når Honka tar frem saga og parterer sine ofre.

- Anmeldelse av Den Gylne Hanske 3

Årets tålmodighetsprøve: Saint Maud
[ Filmfrontrating: 7 av 10 ]

I rekken av såkalte "skrekkfilmer" av nyere dato som både er kraftig overopphauset, samt vil skille folk kraftig på midten, er turen nå kommet til den kanskje største folkedeleren undertegnede har sett i moderne skrekkfilms tid. Rose Glass sin Saint Maud vil nemlig få noen til å bli bergtatt og få frysninger på ryggen, av ulike årsaker dog, mens andre vil gjespe seg igjennom (nesten) hele filmen. Så fascinerende, og så interessant, kan det faktisk bli når man bevitner en debutfilm som dette.

- Anmeldelse av Saint Maud 3

Årets skeive: Portrett av en kvinne i flammer
[ Filmfrontrating: 8,7 av 10 ]

Filmen føles selv som et maleri, saktegående og nesten tidvis også stillestående, i all sin visuelle vakkerhet bestående av nydelig lyssetting, fargebruk, komposisjoner i bildene, bevisste kamerabruk, ansiktene til karakterene, nærbildene av dem, med mer. I den grad filmkunsten virkelig kan fremstå som et kunstverk, er Portrett av en kvinne i flammer stillbildets nærmeste slektning i hva malerisk og estetisk nytelse angår. Dette er makeløst vakkert og blir nok et eksempel på regissør Sciammas stadig mer imponerende katalog av kvinne- og menneskeportretter.

- Anmeldelse av Portrett av en kvinne i flammer 6

Årets effektfilm: Greenland
[ Filmfrontrating: 5 av 10 ]

Den er forholdsvis brutal og hektisk når det står på, og minner oss grundig på vår latterlig sårbare og små vi er om noe liknende en dag skulle inntreffe, noe det jo sannsynligvis også vil gjøre! Så... en aldri så interessant og heftig sommerblockbuster av det katastrofale slaget dette, og som gjør jobben sin tilfredsstillende rundt det å skildre panikk, menneskelig oppførsel, angst og det som verre er. Om du skulle like slike ting.

- Anmeldelse av Greenland 4

Årets musikkfilm: Billie
[ Filmfrontrating: 8,3 av 10 ]

Et møte med en av verdens fremste og mest sagnomsuste jazzsangere, og kontrastene i hennes korte, turbulente liv.

Årets kinesiske: The Eight Hundred
[ Filmfrontrating: 7,6 av 10 ]

The Eight Hundred er stor og lang, brutal og brautende hardtslående. Den er som skapt for det store lerret, og fortjener også stempelet storslagent krigsepos, hvor krigens mange jævligheter både skildres overbevisende, dypere og mer menneskelig enn mye liknende film. Som historietime blir den derfor også ikke bare viktig, men nokså greit lærerik. Den skjemmes dog litt av en del klisjéer innen genren, som en oversymbolsk hvit vakker hest innimellom alle slagene, samt litt for typete soldattegninger. Dette bør likevel ikke hindre deg i å oppsøke en STOR skjerm for å nyte dette filmatiske overlegne bombarderiet av et krigsepos.

- Anmeldelse av The Eight Hundred 5

Årets kunstneriske: Om det uendelige
[ Filmfrontrating: 7,6 av 10 ]

Om det uendelige er som filmatisk uttrykk, kunstverk og portrett av oss mennesker på sitt beste som intellektuell, emosjonell og minneverdig balsam for sjelen! Igjennom de fargesvake, gråe, hvite og nærmest livstrøtte bildene og settingene, blir man dratt inn i scenene på en måte som gjør at vi må investere egne tanker i filmen.

- Anmeldelse av Om det uendelige 5

Årets kalkun: Cats
[ Filmfrontrating: 2,9 av 10 ]

Dette er nesten to timer med skabbete gatekatter som har en trang til å jamre frem hvem de er, én etter én, og det hele er bare dørgende kjedelig. Se for deg to timer med evigvarende introduksjoner av syngende menneskekarakterer. At dette er katter isteden, gjør det ikke noe mer interessant, faktisk, og det hele viser hvor vanskelig det kan være å lage en filmatisk oppriktig fengende musikal.

- Anmeldelse av Cats 2

Årets ’trengte ikke denne gitt’: The Grudge
[ Filmfrontrating: 3,7 av 10 ]

Som renspikket grøsser så føles ikke «The Grudge» anno 2020 som noe nyskapende eller superfriskt. Det er en veldig formulert historie som blir fortalt gjennom øynene på en regissør som har til gode å overbevise. Noen krumspring klarer han å få til, men det er best å se filmen på et stort lerret, med god lyd og uten noen form for lyskilder rundt deg. Da klarer filmen faktisk å levere et par byks i hjertet. Men om du leter etter imponerende rolleprestasjoner, en fantastisk historie og en grøsser som trykker på ALLE de rette knappene, vil du nok måtte se at denne filmen skuffer.

- Anmeldelse av The Grudge 2

Årets spillfilm: Sonic the Hedgehog
[ Filmfrontrating: 5,4 av 10 ]

Filmatiseringen av spillfiguren Sonic the Hedgehog har vært snakket om i årevis, men er altså først blitt til film i det herrens år 2020. Karakteren, som så sitt lys i SEGA-spillet med samme navn helt tilbake i 1991, fikk en lite positiv tilbakemelding i fjor da den første traileren ble sluppet. Grunnen var utformingen og utseendet til Sonic.

- Anmeldelse av Sonic The Hedgehog 4
- Anmeldelse av Sonic The Hedgehog 4