Disney+ offisielt lansert i Norge

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen den 14.08.2020]

Disney+ skulle egentlig gjøre sin entré i sommer i alle de nordiske landene, men de planene ble fort skrinlagt pga Covid-19.

I går kom Disneys norske pressetjeneste ut med en svært gledelig nyhet; Nå kan man tegne et abonnement på tjenesten. Men ikke nok med det; Hvis man tegner et årsabonnement på Disney+ får man en veldig fin tilbudspris. For bare 589,- (ordinærpris 689,-) kan man tegne et abonnement.

Prisen tilsvarer en månedspris på kun 49,-. Denne prisen gjelder visstnok kun til 14. september- altså dagen før lansering. Dette for å fremheve tjenesten enda mer, samt for å skaffe seg flere kunder. Undertegnede har alt tegnet et årsabonnement på Disney+. Så får tiden vise om dette er nok til å lokke kundene over.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Hva kan vi forvente av innhold på tjenesten?

Disney+ kan lokke med godt over 500 filmer, og ca 400 serier av alle sjangre. I all hovedsak barnevennlig innhold. Blant filmene finner vi hele Disney katalogen, de fleste Marvel-filmer, Pixar-filmer, og ikke minst hele Star Wars katalogen. Det som etterhvert blir spennende er om Disney kan klare mesterstykke å hamle opp med blant annet Netflix, som er spådd å bli deres største konkurrent.

Per dags dato, etter det jeg har lest om tjenesten, kan akkurat det bli vanskelig. La meg si hvorfor; For det første kommer ikke Disney+ med ukentlig innhold slik Netflix gjør. For det andre er tjenesten beregnet til småbarnsfamilier, der det meste av innholdet er beregnet for barn. Innholdet de har akkurat nå er ikke allverdens å skryte av, selv om deres stor satsning og EMMY- nominerte Star Wars-serie " The Mandalorian" ligger ute, er det mangel på flere originale serier. Noe jeg tror de må endre hvis de skal ta opp kampen med Netflix, HBO og alle de andre strømmetjenestene som vi har.

Tjenesten har noen spennende stor-produksjoner på gang. Marvel- serien "The Falcon and the Winter Soldier"  er det store forventninger til. Og ikke minst sesong 2 av "The Mandalorian". Men dessverre har produksjonen av disse to seriene stoppet opp på ubestemt tid pga Corona, så det er ikke positive nyheter for tjenesten. Undertegnede håper disse to storseriene ankommer om ikke alt for lenge, for Disney+ trenger slike serier for å gjøre seg bemerket.

Hvilken strømmekvalitet og lyd vil vi få servert?

Her er det gledelige nyheter. Disney+ lar oss strømme i den absolutte beste kvaliteten altså 4K HDR og Dolby Vision. Det samme kan man også strømme på Netflix, men da til en mye dyrere pris. Lydsporet vil også være av ypperste kvalitet, nemlig Dolby Atmos. Så dette lover svært godt. I tillegg blir Disney+ tilgjengelig på omtrent alle enheter. Playstaytion, X-box, de fleste smart-TV'er og som app til Android og IPhone. Da lastes appen ned via Google Play og App Store. Så det ligger godt an til at Disney+ vil klare å skaffe seg mange nye abonnenter, så får vi se om de som ikke har små barn er interessert i å tegne et abonnement.

Disney+ lanseres i Norge 15. september i år )