Påskekrim 2020 på TV og streaming

[Skrevet av: Pål Frostad den 02.04.2020]

Filmfront gir deg tips til Påskekrim! Påsken er her og tradisjonen tro byr diverse kanaler på et knippe ferske krimserier. Samtidig har streamingaktørene i våre dager også både nye og eldre titler man bør sjekke ut i disse påskekrimtider.

Filmfront gir deg her serietips og forslag i (fremdeles) innesittende koronatider. Les mer og få med deg oversikten.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Påskekrim 2020 på TV og streaming:

Tilståelsen (NRK)
[ Filmfrontrating: 6,7 av 10 ]

Når den 22 år gamle Sian O’Callaghan forsvinner sporløst etter en kveld ute med venner, får politietterforsker Stephen Fulcher raskt en mistanke om at dette ikke er en vanlig forsvinningssak.

Et herlig og kjent britisk cast med Martin Freeman, Siobhan Finneran og Imelda Staunton i spissen, sparker i gang NRKs påskekrim i år.

[ Tilståelsen sendes på NRK1 med 2 episoder hver dag fra søndag 05.april- tirsdag 07.april ]

- Anmeldelse av Tilståelsen 3

Deadwater Fell (NRK)
[ Filmfrontrating: 6,6 av 10 ]

Statskanalens andre påskekrim spinner rundt den tilsynelatende perfekte og lykkelige familien Kendrick som er godt likt i lokalsamfunnet. Sjokket blant lokalbefolkningen er derfor stort da Tom Kendricks kone og deres tre barn omkommer i en brann. Undersøkelser av brannen avslører noe uhyggelig. Var alt en tragisk ulykke eller ble familien drept?

Klassisk britisk krimmysterium på NRK i år også altså, med dyktige David Tennant i hovedrollen

[ Deadwater Fell vises på NRK 1 onsdag 8. og torsdag 9. april med to episoder begge dagene ]

- Anmeldelse av Deadwater Fell 4

Agatha Christie: Den Fjerde rytter (TV2 og Sumo)
[ Filmfrontrating: 6,7 av 10 ]

Ingen påske uten Agatha Christie, si!

I år får vi historien om Mark Easterbrook, hvis navn dukker opp på en mystisk liste funnet i skoen til en død kvinne. Etter hvert som de øvrige personene på listen dør, begynner Marks tilsynelatende perfekte liv å rakne.

Rufus Sewell står i hovedrollen i en filmatisering som er krimdronning Christie verdig!

[ Første episode går på TV2 skjærtorsdag 9.april, mens episode 2 og 3 sendes langfredag og påskeaften ]

- Anmeldelse av Den Fjerde rytter 5

Mord på åpent hav (Netflix)
[ Filmfrontrating: 8,3 av 10 ]

Apropos Agatha Christie... Denne spanske krimserien er som en blanding av et Christe-mysterium i stil og tone, bare lagt til Titanic!

Når to søstre tar med seg en blindpassasjer om bord på et skip som skal fra Spania til Brasil, blir situasjonen etter hvert både mystisk og dødbringende på åpent hav!

[ Serien har to sesonger ute på Netflix ]

Skjult av snø (Det som gjöms i snø) (HBO og Viaplay)
[ Filmfrontrating: 7,2 av 10 ]

Sjefsinspektør Peter Wendel har ambisjoner om å gjør den nye cold case-gruppen sin til en superenhet. Når en ukjent morder ytrer at landes mest kjente seriemorder bare er en lystløgner, faller planene hans i grus og han blir opptatt med å finne utav påstandene.

Svensk krimserie med Robert Gustafsson i hovedrollen som etterforsker Wendel

Blodtur (Netflix)
[ Filmfrontrating: 5,8 av 10 ]

Hva passer vel bedre nå i påsken enn 6 korte og kjappe norske grøss?

I denne antologiserien møter vi på alt i fra et mystisk småsamfunn, tre umake brødre, via et mystisk skrivekurs, til spøkelser fra fortiden!

- Anmeldelse av Blodtur 3

The Valhalla Murders (Netflix)
[ Filmfrontrating: 8 av 10 ]

Reykjavik står overfor sin første seriemordersak! Politietterforskerne Arnar og Kata må grave tilbake i tid for å løse en sak som blir mer og mer stygg og farlig.

Er du stor fan av mørk og dyster nordic-noir, er denne islandske serien virkelig å anbefale!

- Anmeldelse av The Valhalla Murders 5

The Mire (Netflix)
[ Filmfrontrating: 7,4 av 10 ]

Etter at en ungdomsleder og en prostituert blir funnet drept i en skog, tilstår en mann drapene. Samtidig mistenker to journalister at det ligger mer bak hendelsene og fasadene.

Denne polske minikrimmen på 5 episoder er en voksen og stilsikker retroserie lagt til 80-tallets Polen. Her er det flust av grums og graps under overflaten i en drapssak som etter hvert blir en virkelig tannpine for de to journalistene.

- Anmeldelse av The Mire 5

Unabomber: In his own words (Netflix)
[ Filmfrontrating: 7,3 av 10 ]

En true-crime miniserie om den fryktede Unabomberen og som tar denne historien et skritt lengre når vi her får høre opptak av hans egne ord rundt sine motiver, liv og meninger med bombedrapene som krevde 3 liv, og skadet 29.

Historien om Unabomberen er så unik og storslått at den er som tatt ut av en actionthriller fra Hollywood. Dette var i sin tid den mest omfattende menneskejakten i FBIs historie!

- Anmeldelse av Unabomber: in his own words 5

Kingdom (Netflix)
[ Filmfrontrating: 8,6 av 10 ]

Et koreansk kongedømme blir rammet av mystisk død og fordervelse, hvor kongen plutselig synes forsvunnet og folket i riket trues av en forferdelig sykdom.

Liker du zombieskrekk og menneskelige dystopier à la The Walking Dead, kan Kingdom tilby en eksotisk asiatisk variant det virkelig er krutt i!

- Anmeldelse av Kingdom 5

The Most Dangerous Animal of All (Netflix)
[ Filmfrontrating: 6,7 av 10 ]

Nok en ny true crime-sak, om en mann som i sin søken etter sin ukjente far, oppdager intet mindre enn at han er sønn av en av tidenes mest kjente seriemordere – Zodiac!

- Anmeldelse av The Most Dangerous Animal of All 4

The Trials of Gabriel Fernandez (Netflix)
[ Filmfrontrating: 7,7 av 10 ]

Vil du prøve deg på den trolig sterkeste dokumentaren streaminggiganten har sluppet i nyere tid, må denne fæle historien om mishandlingen av Gabriel Fernandez anbefales.

Tross sin sterke kost, er seriens fokus på barnevern, politi, etterforskning, menneskelig etikk og moral, noe som føles umåtelig viktig og kunnskapsformidlende. Som portrett er dette også veldig fyldig, omstendig og ikke minst voldsomt gripende.

- Anmeldelse av The Trials of Gabriel Fernandez 5

Cobra - Sesong 1 (TV2)
[ Filmfrontrating: 5,8 av 10 ]

Når en naturkatastrofe truer med å stoppe strømforsyningen til hele Storbritannia, samles spesialgruppen COBRA seg rundt statsminister Robert Sutherland og stabssjef Anna Marshall for å hjelpe landet gjennom krisen.

Cobra er et britisk actiondrama med noen kjente fjes, blant annet Victoria Hamilton, Robert Carlyle og Richard Dormer (Game Of Thrones).

[ Premiere på CMore / TV 2 Sumo Søndag 5. april ]

- Anmeldelse av Cobra 4

I tillegg har Netflix også nye spenningsfilmer som kan passe inn under påskekrimsjiktet.

Liste over påskekrimaktige filmer:
Lost Girls (Anmeldelse: Dyster krimfilm om forsvunnede unge kvinner)
Hullet (Anmeldelse: Særegen og grotesk menneskedystopi.)
Beboeren (Anmeldelse: Mi casa, su casa!)
Djevelens Merke
Stillheten i den hvite byen
Overlord (Anmeldelse: Operasjon overkill underholder godt)
The Invitation (Anmeldelse: Psykologisk thriller om en 'fucka' fest)