American Beauty, amerikansk film fra 1999

Drama Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: American Beauty er filmen alle snakker om. Med sin intelligens, frekkhet og syndige komikk, har den fåt en klar plass i filmhistorien. Den er belønnet med 5 Oscar, plassert på over 275 ti-på-topp-lister over hele verden, og utnevnt til årets beste film av over 65 filmkritikere. Det er en film det er verdt å se flere ganger. Filmens hovedpersoner er den uutslettelige Lest... Les hele

Karakter

(5,4 av 6 | 9 av 10 - 37 stemmer)

Denne filmen ligger på 95 plass av 5739 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Filmhjerte.blogg.no

Premieredatoer i Norge

28-01-2000 Kinopremiere

Nøkkelord

Ensomhet | Filosofi | Midtlivskrise | Satire | Sort Komedie | Tenåring |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

5 Oscar vunnet 1 Amanda vunnet 3 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2000 Oscar Beste film (vunnet)
  • 2000 Oscar Beste mannlige hovedrolle (vunnet)
  • 2000 Oscar Beste foto (vunnet)
  • 2000 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 2000 Oscar Beste orginalmanus (vunnet)
  • 2000 Oscar Beste kvinnlige hovedrolle (nominert)
  • 2000 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 2000 Oscar Beste filmmusikk (nominert)
  • 2000 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (vunnet)

Filmcrew & annet

13.07.2012 sier Jacob: God anmeldelse. Fantastisk spilt av Spacey. Usikker på om jeg lander på fem eller seks på terningen!
21.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg ga jo denne en femmer da jeg anmeldte den, men jeg har faktisk begynt å revurdere det, og lurt på om jeg kanskje ikke heller burde ha gitt en sekser i steden. Det er jo gjerne sånn at filmer blir bedre etter at de har fått sunket litt inn, og American Beauty er jo så godt som perfekt.
21.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Er det virkelig 11 år siden allerede....husker godt jeg så den, men nå fikk jeg lyst å se den om igjen! :-)
28.07.2010 sier Pål Frostad: Jeg kjøpte denne filmen i dag på platekompaniet for en god pris. Det er veldig lenge siden jeg så filmen på kino, og du frisket opp i filmen for meg, så nå gleder jeg meg virkelig til å se den ;)

(5,4 av 6 / 9 av 10 - 37 stemmer)

• Filmhjerte.blogg.no

Land