A Clockwork Orange, engelsk (britisk) film fra 1971

Drama, Kriminal, Sci-Fi Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 18 år
Handling: Handlingen utspiller seg i Storbritannia i nær fremtid. Alex (Malcolm McDowell) er medlem av en gjeng med tenåringersom forlyster seg med overfall, voldtekt og drap. Etter et alvorlig oppgjør i gjengen blir Alex utstøtt, banket - og etterlatt til politiet. For å redusere fengselsstraffen sier han seg villig til å bli med på et eksperiment for å kurere hans drift mot de k... Les hele

Karakter

(5,5 av 6 | 9,2 av 10 - 46 stemmer)

Denne filmen ligger på 38 plass av 5736 på listen over alle filmer. Gå til listen

Andre titler

Clockwork Orange [Engelsk]

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Nøkkelord

Bok | Fengsel | Filosofi | Kult | Metafilm | Postapokalyptisk | Satire | Voldtekt |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

4 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1972 Oscar Beste film (nominert)
  • 1972 Oscar Beste regi (nominert)
  • 1972 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 1972 Oscar Beste adapterte manus (nominert)

Filmcrew & annet

09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg støtter deg i at du er deg selv og liker ting du ser ut i fra dagens perspektiver som er dem man opplever nå. Jeg gjorde også det før og har nok endret meg litt ettersom en har sett litt og litt mer av type 'gammel film' da 'forstår' man på en måte mer av de rammene som ligger for film i den tiden det er laget under. Uansett så er det viktig å bruke sine referanserammer når en bedømmer film og det tror jeg alle gjør, bare at referanserammene er litt forskjellige for hver enkelt person, og dette gjør at vi får mange forskjellig meninger. Det er utrolig artig med diskusjon rundt film!
09.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Er egentlig veldig enig med deg. Har en venn som hele tida irriterer seg over ting jeg pirker på ved gamle filmer fordi det tross alt var utrolig nyskapende og noe helt annet enn i dag da den kom. Jeg er jo enig med ham i at det igrunn er urettferdig av meg, men jeg kan ikke noe for at jeg lever i 2010, og har ganske enkelt ikke evne til å se en gammal film på samme måten som da den kom. Men språket likte jeg faktisk veldig godt i denne, det skal sies :)
09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så også denne filmen (om igjen) for ikke så lenge siden. Jeg digger jo denne filmen. Jeg er langt på vei enig med deg i din argumentasjon, og det er veldig spennende å lese hva andre mener om film. Men jeg mener at orginalitet bør premieres forhold til tiden det er laget under. Det blir jo litt enderledes når man ser det i en annen tid enn det er laget under. Skullle nesten ønske at jeg hadde levd da filmen filmen kom ut og sett den på kino den gangen, det tror jeg ville minst gitt like stort intrykk som da jeg så Fight Club på kino. Det mange ofte kommenterer som ser denne filmen nå for første gang er at språket er så anderledes og virker kunstig, og det synes også jeg, men det er kanskje det som gjør dette en ekstra dimensjon. Jeg liker litt speisa filmer, men det må appelere og jeg er ikke alltid like overbegeistret for Kubrick i alle sammenhenger, men denne filmen liker jeg godt.

(5,5 av 6 / 9,2 av 10 - 46 stemmer)

Land

England