Borgerskapets diskrete sjarm (Le Charme discret de la bourgeoisie), spansk film fra 1972

Komedie, Drama, Fantasi Spilletid: 102 minutter
Handling: Ambassadøren fra et ikke identifiserbart land i Latinanierika treffer venner som han starter en narkotikahandel med. Sammen med vennene ankommer han et middagsselskap, men en dag for tidlig. De drar til en restaurant, men kokken er akkurat død. Måltider blir avbrutt. Par som prøver å elske med hverandre blir stadig forstyrret. Gjennom surrealistiske scener og drømmesekve... Les hele

Karakter

(5,3 av 6 | 8,9 av 10 | 28 stemmer)

140 plass av 6808 på filmlisten (97,96%). Gå til listen

• Sacramento Bee
  • Larsenonfilm.com
  • Kansas City Star

Andre titler

A burzsoázia diszkrét bája [Ungarsk], Borgarklassens diskreta charm [Svensk], Der diskrete Charme der Bourgeoisie [Tysk], Il Fascino discreto della borghesia [Italiensk], El Discreto encanto de la burguesía [Spansk], Dyskretny urok burzuazji [Polsk], Farmecul discret al burgheziei [Rumensk], I kryfi goiteia tis bourzouazias [Gresk], Nenápadný puvab burzoazie [Tsjekkisk], O Charme Discreto da Burguesia [Portugisisk], O Discreto Charme da Burguesia [Portugisisk], Borgerskapets diskrete sjarme [Norsk], Porvariston hillitty charmi [Finsk], The Discreet Charm of the Bourgeoisie [Engelsk]

Nøkkelord

Drøm |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 1 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1973 Oscar Beste utenlandske film (vunnet)
  • 1973 Oscar Beste historie og manus (nominert)

Filmcrew & annet

18.11.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse og ja jeg kommer til å prøve meg på den. For den virker litt interessant og kanskje litt sær. Jeg liker sære filmer ;)

(5,3 av 6 / 8,9 av 10 - 28 stemmer)

• Q Network Film Desk

Spania, Frankrike, Italia

Språk

Spansk, Fransk

Produksjonsselskap

Greenwich Film Productions, Dean Film, Jet Films S.A.