Nattsvermeren (The Silence Of The Lambs), amerikansk film fra 1991

Thriller, Grøsser, Kriminal, Drama Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 18 år
Handling: En psykotisk, sadistisk massemorder setter grå hår i hodet på FBI-agent Jack Crawford. Morderen, kjent under navnet Buffalo Bill, er uhyre intelligent og leker både med sine offer og politiet. Crawford ser ingen annen mulighet enn å be sin politipartner, den unge og vakre Clarice, om å prøve å finne hjelp gjennom det amerikanske fengeslsystem. I en meget sikret celle ... Les hele

Karakter

Denne filmen ligger på 11 plass på listen over alle filmer. Gå til listen

Premieredatoer i Norge

14-03-1991 Kinopremiere

Nøkkelord

Bok | Drap | Ensomhet | Fengsel | Mord | Neo-noir | Psykologisk thriller | Seriemorder |

Relaterte filmer

Hannibal Rising [2007] | Den Røde Drage (Red Dragon) [2002] | Hannibal [2001] | Manhunter [1986] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

5 Oscar vunnet 2 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1992 Oscar Beste film (vunnet)
  • 1992 Oscar Beste mannlige hovedrolle (vunnet)
  • 1992 Oscar Beste kvinnlige hovedrolle (vunnet)
  • 1992 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 1992 Oscar Beste adapterte manus (vunnet)
  • 1992 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 1992 Oscar Beste lyd (nominert)

Filmcrew & annet

12.12.2014 sier Stian Buhagen: Kommentar på Stian Buhagen sin omtale 'Intrikate nattsvermere': Takk for det :). Ja med en gang du nevnte musikken så hørte jeg hovedmelodien i hodet mitt ;). Filmen skal sees snart! Gleder meg stort!
12.12.2014 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Stian Buhagen sin omtale 'Intrikate nattsvermere': Glimrende sagt! Kunne ikke vært mer enig, og jeg hører musikken i bakhodet akkurat nå... creepy! ;)
30.04.2010 sier Tore Andre Øyås: Dette er en av mine absoultte favorittfilmer! Helt fantastisk bra laget og gjennomført på nærmest alle stadier. Kommer aldri til å glemme første gang jeg så den, og har sett den utallige ganger i ettertid. 'Nattsvermeren' står som en mal innen seriemorderfilm!
19.09.2008 sier kjetil: Ja, dette er jo en klassiker!
04.10.2007 sier Sn3ipen: Anbefales:)

(5,6 av 6 / 9,4 av 10 - 54 stemmer)

• Filmhjerte.blogg.no
  • 1000misspenthours.com

Land

Språk

Produksjonsselskap

Orion Pictures, Strong Heart

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»