Trollsyn, norsk film fra 1994

Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Den store pesten i Norge ble kalt svartedauen og herjet i Europa rundt 1350. Den rammet Norge svært hardt og to tredjedeler av befolkningen døde. En av de viktigste bærerne av håpet om en nasjonal gjenfødelse ble sagnet om en liten pike som overlevde. Sagnet om Jostedalsrypa. Ola Solum har også regissert filmene Kvitebjørn Kong Valemon og Reisen til julestjernen.

Karakter

(4 av 6 | 6,7 av 10 | 10 stemmer)

Andre titler

Second Sight [Engelsk], Trollsyn - sagnet om Jostedalsrypa [Norsk]

Premieredatoer i Norge

22-07-1994 Kinopremiere

Omtaler / Anmeldelser

Filmcrew & annet

05.10.2016 sier Pål Frostad: Jeg likte denne filmen jeg også, men ikke like godt som deg. Fotoet var skikkelig flott og naturen helt nydelig, men det ble for lite som skjedde for min del i filmen til at jeg skulle omfavne den helt. Men absolutt severdig :)
21.09.2016 sier Mrlee70: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Sagnet om Jostedalsrypa': TROLLSYN er ute på DVD i Tsjekkia, og kan skaffes derfra. Fikk et eksemplar i posten i går, og bildet er i hvertfall tusen ganger bedre enn den begredelige VHS-rip`en som ligger på YouTube. Jeg liker denne filmen veldig godt. Det er fantastisk foto her, og musikken er likså fantastisk.

Julia Onsager-Steen gjør en veldig, veldig god jobb, som den lille jenta, Maren. Jeg liker også at filmen er såpass mystisk og stilfull som den er, med veldig levende kameraføring, den kommer inn på det overnaturlig/klarsyn/synskhet, det er spinnvilt vakker natur her, og det er lett å leve seg inn i Maren sin tilværelse, der ho forsøker som best ho kan å klare seg alene i fjellet. Ho er jo som andre unger, og forsøker å leke når ho kan, synger når ho er redd, og ja - man bryr seg så definitivt om henne.

Min score blir 9/10 eller 5/6. Denne filmen fortjener så definitivt en blu-ray release, så her MÅ norske distributører snart få ræva i gir.
29.05.2009 sier Pål Frostad: Du har rett i det, den finnes ikke på DVD. Men den finnes på biblioteket på VHS, det var der jeg fikk den med meg ;)
28.05.2009 sier Fuglefenta: Noen som vet om den er ute på DVD? Har gjennomsøkt nettet men ikke funnet noe som helst :(

(4 av 6 / 6,7 av 10 - 10 stemmer)

Land

Språk