Drive, amerikansk film fra 2011

Action, Drama Spilletid: 95 minutter
Handling: Driver er stuntsjåfør på dagtid, rømningssjåfør på natten. Det spiller ingen rolle hva han må gjøre, Driver er mest komfortabel bak rattet på en bil. Shannon er både mentor og manager for Driver. Han er fullt klar over hans store talent for bilkjøring, og peker ham ut for film- og tv regissører, så vel som for kriminelle som trenger noen til å hjelpe dem i flukten. En de... Les hele

Karakter

(5,2 av 6 | 8,7 av 10 - 55 stemmer)

Denne filmen ligger på 227 plass av 5441 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Film&Kino

Bil | Biljakt | Neo-noir |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Amanda vunnet Vis priser
  • 2012 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (vunnet)

Filmcrew & annet

19.11.2011 sier Tore Andre Øyås: Jeg lurte også en del på slutten, og tenkte mye på den. (Spoiler alert!) Leste nettopp at regissøren ville ha en åpen slutt, hvor ulike tolkningsmuligheter er åpne. Noen mener han overlever og kjører videre på nye eventyr, mens andre tolker det som hans "sjel" som fortsetter, o.l...
19.11.2011 sier Jacob: Da har jeg fått sett filmen! Syntes det var en meget god og ikke minst stilig film. Ble dog litt vel blodig for min del, og slutten syntes jeg ikke var så veldig god. Men alt i alt, som du skriver, en av årets beste filmer. Helt klart!
22.10.2011 sier Pål Frostad: Ja, jeg har sett alle tre. De er absolutt verdt å få med seg. Spesielt eneren som er ganske kul og en veldig god film. Det blir dårligere og litt dystrere film for film, men det er jo litt underholdende å følge Pusher-triologien. Jeg digger jo Kim Bodnia og Mads Mikkelsen og de er jo med på å virkelig sette preget på den første filmen som et slags superpar som virkelig gjør filmen verdt å se. I film nummer to får man bare Mads og i film nummer tre er det en mafiasjef man følger. Det blir jo litt en studie i mørke filmer dette som innbefatter den danske storbyens kriminelle underverden. Om du likte den norske Uno så er den sterkt inspirert av den første Pusherfilmen, bare som en mer dramaversjon av den vel og merke.
22.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Kanskje jeg skulle sett Pusher-trilogien også ja... har du sett alle tre?
22.10.2011 sier Pål Frostad: Takk for en god anmeldelse og anbefaling. Jeg må virkelig notere meg Drive opp på 'skal se'-listen min. Jeg likte jo veldig godt Pusher av samme regissør og dette virker å være en enda bedre film enn det.
22.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Nei det skal være sikkert, hehe, sekseren henger høyt hos meg! ;) Fikk en sykt bra filmopplevelse med denne, noe jeg egentlig sjeldent får på denne måten. Ikke alle vil oppleve det slik selvsagt, men denne MÅ du se, uansett hva du måtte mene i ettertid!
22.10.2011 sier Jacob: Er ikke ofte du gir sekser Andre. Du har overbevist meg. Denne skal ses!

(5,2 av 6 / 8,7 av 10 - 55 stemmer)

• Film&Kino
  • Tønsberg Blad