Prinsesse Mononoke (Princess Mononoke), japansk film fra 1997

Action, Eventyr, Animasjon, Drama, Fantasi Spilletid: 134 minutter
Handling: Prinsesse Mononoke er historien om en episk kamp mellom menneskeheten og naturen. Et fantastisk eventyr med forbannede monstre, sinte guder, ambisiøse mennesker, en uselvisk helt og merkelig nok - ingen skurk! For å beskytte sin landsby mot en demon, blir den modige unge krigeren Ashitaka rammet av en dødelig forbannelse, og reiser til skogene i vest for å fi nne en kur.... Les hele

Karakter

(5,5 av 6 | 9,1 av 10 - 25 stemmer)

Denne filmen ligger på 57 plass av 6396 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Film.com

Andre titler

Princess Mononoke [Engelsk]

Nøkkelord

Anime | Fabel | Filosofi |

Omtaler / Anmeldelser

Filmcrew & annet

26.03.2014 sier Pål Frostad: Takk for tilbakemelding på anmeldelsen, jeg skal tenke mer gjennom ting når jeg anmelder senere. Meningen med samuraitiden var å si at det var samme tid som i De syv samuraiene, da de bruker de samme våpnene, men dette kom kanskje ikke godt nok frem i det jeg skrev. Når det gjelder musikken så har jeg ikke fått med meg at det var samme mann som lagde musikken til alle filmene, men nå vet jeg det ;). Da jeg påpekte at folk dør her, så snakket jeg generelt om animasjonsfilm.
26.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Det er kanskje litt misvisende å kalle tidsperioden for "samuraitiden" når samuraiene kan spores tusen år tilbake i tid?

Men hvordan har du ikke greid å nevne Joe Hisaishi ved navn i anmeldelsene hittil? Mannens musikk matcher jo alltid filmene til Miyazaki 100%.

Ang. det at man ikke ofte ser karakterer dør i animerte filmer, eller anime generelt, trenger du ikke å lete lenge for å finne brutale saker.

Er for øvrig veldig enig i anmeldelsen, en av Miyazakis beste.
27.05.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Dette er en av mine definitive yndlingsfilmer, og jeg syns faktisk at den er Miyazakis aller beste. Minner meg om at jeg har veldig lyst til å se den igjen! Er en sånn film jeg trur jeg aldri kommer til å gå lei.

(5,5 av 6 / 9,1 av 10 - 25 stemmer)

• Film.com

Land

Japan

Språk

Japansk

Produksjonsselskap

Studio Ghibli, Tokuma Shoten, Nippon Television Network, DENTSU Music And Entertainment Inc.