Prinsesse Mononoke (Princess Mononoke), japansk film fra 1997

Action, Eventyr, Animasjon, Drama, Fantasi Spilletid: 134 minutter
Handling: Prinsesse Mononoke er historien om en episk kamp mellom menneskeheten og naturen. Et fantastisk eventyr med forbannede monstre, sinte guder, ambisiøse mennesker, en uselvisk helt og merkelig nok - ingen skurk! For å beskytte sin landsby mot en demon, blir den modige unge krigeren Ashitaka rammet av en dødelig forbannelse, og reiser til skogene i vest for å fi nne en kur.... Les hele

Karakter

Denne filmen ligger på 37 plass på listen over alle filmer. Gå til listen

Andre titler

Princess Mononoke [Engelsk]

Nøkkelord

Anime | Fabel | Filosofi |

Omtaler / Anmeldelser

Filmcrew & annet

26.03.2014 sier Pål Frostad: Takk for tilbakemelding på anmeldelsen, jeg skal tenke mer gjennom ting når jeg anmelder senere. Meningen med samuraitiden var å si at det var samme tid som i De syv samuraiene, da de bruker de samme våpnene, men dette kom kanskje ikke godt nok frem i det jeg skrev. Når det gjelder musikken så har jeg ikke fått med meg at det var samme mann som lagde musikken til alle filmene, men nå vet jeg det ;). Da jeg påpekte at folk dør her, så snakket jeg generelt om animasjonsfilm.
26.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Det er kanskje litt misvisende å kalle tidsperioden for "samuraitiden" når samuraiene kan spores tusen år tilbake i tid?

Men hvordan har du ikke greid å nevne Joe Hisaishi ved navn i anmeldelsene hittil? Mannens musikk matcher jo alltid filmene til Miyazaki 100%.

Ang. det at man ikke ofte ser karakterer dør i animerte filmer, eller anime generelt, trenger du ikke å lete lenge for å finne brutale saker.

Er for øvrig veldig enig i anmeldelsen, en av Miyazakis beste.
27.05.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Dette er en av mine definitive yndlingsfilmer, og jeg syns faktisk at den er Miyazakis aller beste. Minner meg om at jeg har veldig lyst til å se den igjen! Er en sånn film jeg trur jeg aldri kommer til å gå lei.

(5,5 av 6 / 9,2 av 10 - 23 stemmer)

• Film.com

Land

Japan

Språk

Japansk

Produksjonsselskap

Studio Ghibli, Tokuma Shoten, Nippon Television Network, DENTSU Music And Entertainment Inc.

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»