Oldboy, sør-koreansk film fra 2003

Action, Mysterie, Thriller Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 18 år
Handling: Oh Dae-su, en helt vanlig mann, blir uten forklaring kidnappet og holdt fanget i et rom i femten lange år. Han får vite at kona er drept og at han selv er mistenkt for udåden. Han sverger hevn, men aner ikke mot hvem, eller hvorfor han er fanget. Hevn blir bare forbokstaven i dette spektakulære drama, når han like uventet blir sluppet fri. Han får noen penger og en mobil... Les hele

Karakter

(5,5 av 6 | 9,1 av 10 | 46 stemmer)

67 plass av 6997 på filmlisten (99,06%). Gå til listen

23-09-2005 Kinopremiere

Nøkkelord

Fengsel | Hevn | Mysterium | Neo-noir | Psykologisk thriller |

Relaterte filmer | Oldboy | Vengeance

Oldboy [2013] | Lady Vengeance (Chinjeolhan geumjassi) [2005] | Sympathy for Mr. Vengeance (Boksuneun naui geot) [2002] |

Omtaler / Anmeldelser

Filmcrew & annet

07.01.2014 sier Stian Buhagen: Denne er veldig god :). Er det noen som har sett remaken? Har bare hørt dårlig om den! Har også hørt at den skal komme som en enda lengre versjon på dvd, som kan være bedre!
01.01.2014 sier Pål Frostad: Oldboy er en skikkelig gromfilm ja. Så den på kino jeg da den gikk og det angrer jeg ikke på. Sør-koreanerne kan sin film ;)
01.01.2014 sier Grotlo94: Herlig film å avslutte 2013 med! Har ikkje sett liknande og var derfor utruleg interessant!
28.02.2012 sier Jacob: Enig! En av de sykeste og ekleste filmene jeg har sett noengang, men det er det en god grunn bak. Det er IKKE en meningsløs voldsfilm som skildrer tortur og andre groteske ting for å "sjokkere" og kalle det "kunst". Oldboy har en utrolig historie og viser hvor langt et menneske kan gå. Terningkast 6

(5,5 av 6 / 9,1 av 10 - 46 stemmer)

• Klassekampen
  • StudVest