Dancer in the Dark, engelsk (britisk) film fra 2000

Musikal, Drama Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Alenemoren Selma (Björk) er en tsjekkisk immigrant som har bosatt seg på den amerikanske landsbygda og tatt seg jobb på en fabrikk. Hverdagen er vanskelig for Selma, som lider av en uhelbredelig øyesykdom. Sønnen hennes har arvet sykdommen, men Selma har ikke røpet noe. I det skjulte sparer hun penger så sønnen kan bli operert og få et fullverdig liv.

Karakter

(5,3 av 6 | 8,8 av 10 - 17 stemmer)

Denne filmen ligger på 183 plass av 6191 på listen over alle filmer. Gå til listen

Premieredatoer i Norge

08-09-2000 Kinopremiere

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2001 Oscar Beste orginalsang (nominert)

Filmcrew & annet

18.07.2010 sier Pål Frostad: Denne filmen hørtes ut som en film jeg bør se. Har hørt gjetord om Björks skuespillerprestasjoner fra før og kunne tenke meg å se nærmere på disse.

(5,3 av 6 / 8,8 av 10 - 17 stemmer)

Land

England, USA, Frankrike, Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Danmark, Nederland, Island

Språk

Produksjonsselskap

SVT Drama, Arte, France 3 Cinema, Liberator Productions, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion, Trust Film Svenska, What Else? B.V., Arte France Cinéma, Zentropa Entertainments, The Icelandic Film Corporation, Film i Väst, Cinematograph A/S, Blind Spot Pictures Oy

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Charlie og sjokoladefabrikken»

«Siste kveld med jentene»