Profeten (Un prophète), fransk film fra 2009

Drama, Kriminal Spilletid: 150 minutter
Handling: Malik El Djebena kan hverken lese eller skrive og blir dømt til seks års fengsel. Han ankommer fengselet alene, han virker yngre og ikke så hardbarket som de andre innsatte. Han er 19 år gammel. Presset opp i et hjørne av lederen for den korsikanske gjengen som for øyeblikket styrer i fengselet blir han gitt et antall "oppgaver? å utføre. Han blir tøffere og opparbeider ... Les hele

Karakter

(5,4 av 6 | 9 av 10 | 23 stemmer)

100 plass av 6808 på filmlisten (98,55%). Gå til listen

Fengsel | Gangster |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner 1 Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2010 Oscar Beste utenlandske film (nominert)
  • 2010 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (nominert)

Filmcrew & annet

17.02.2010 sier Halim: Ja, denne overrasket meg stort. Fordelen min var at jeg såvidt hadde hørt om den og visste knappt hvilket filmtema den tok opp. Så forventningene mine var ikke skyhøye. Det er vel slik man kanskje kan gi fra seg en stjerne for mye.... :-) Uansett så står jeg inne for 6 stjerner bare for å tørre å være så original filmatisk i en so god historie. Grepene forsterket jo her fortellingen som resultat av vellykket og presis timing av foto og klipp.
17.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg synes alltid at fengselsfilmer er interessant og dette hørtes jo veldig bra ut. Blir spennende å se hvordan denne filmen klarer seg i konkurransen med 'Det hvite båndet'. Er ikke alltid at jeg er så flink å få med meg så mye europisk film, men dette skal jeg putte på skal 'se listen' min.

(5,4 av 6 / 9 av 10 - 23 stemmer)

• Film&Kino

Land