Ben Hur, amerikansk film fra 1959

Action, Drama Spilletid: 212 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Unge Juda Ben-Hur, en fredsommelig prins fra Jerusalem, leder sitt land i kampen mot det erobrende romerriket. Han blir imidlertid selv tatt til fange, og sendes som slave til de romerske galeier. Skjebnen gjør at han treffer sin barndoms beste venn, Messala, men det er ikke et lykkelig møte. Han er nå på romernes side, og dermed Ben-Hurs dødsfiende. Det blir en nervepir... Les hele

Karakter

Ben-Hur - A Tale of the Christ [1925] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

11 Oscar vunnet Vis priser
  • 1960 Oscar Beste film (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste mannlige hovedrolle (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste mannlige birolle (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste scenografi (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste foto (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste kostymer (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste klipp (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (vunnet)
  • 1960 Oscar Beste filmmusikk for komedie eller drama (vunnet)

Filmcrew & annet

16.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Jepp, har nettopp kjøpt denne på blu-ray og skal sees!!
16.10.2011 sier Jacob: Etter en slik omtale er jeg sikker på at dette er noe jeg må se. Godt skrevet!
07.03.2011 sier ffuser: Hmm, det hadde jeg ikke hørt nei, men alltid kult med trivia. Jeg synes ikke at det var noen sånne homo erotiske undertoner.
07.03.2011 sier michael: Pussig å tenke på at historien om innskriving i manntall er en av de mest tvilsomme delene av bibelen. Det er vist ikke spesielt sannsynlig at noe slikt skulle ha skjedd siden folk ikke kunne reise frem og tilbake bare for å skrive seg inn i manntall på den tiden.

En annen artig ting med Ben-Hur er det konstante maset om at det er homo erotiske tendenser i filmen fordi Gore Vidal jobbet på manuskriptet. Det er selvsagt bare noe tull og tøys, selv om Vidal selv hevder at han fikk en av motspillerne til Heston til å spille det som om han hadde hatt et forhold til Heston. Man var enig om ikke å fortelle Heston dette fordi man viste at han da ville få hysterisk anfall. Jeg har imidlertid sett filmen en masse ganger opp gjennom årene, og jeg kan ikke se noe slikt i filmen i det hele tatt. En pussig diskusjon er dette ihvertfall, og den dukker stadig opp på andre film nett steder. Det står også noe om dette på filmens Wikipedia side, tror jeg.

(5,7 av 6 / 9,5 av 10 - 26 stemmer)

• Kristenfilm.com

Land

Språk

Produksjonsselskap

Metro Goldwyn Mayer (MGM)

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»