Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith), amerikansk film fra 2005

Sci-Fi, Eventyr, Action, Fantasi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Anakin Skywalker rives mellom lojaliteten til sin lærer og venn, Obi-Wan Kenobi, og sithenes forførende krefter. Han vender til slutt ryggen til jediridderne, noe som fullfører overgangen til den mørke siden og hans forvandling til Darth Vader...

Karakter

(4,4 av 6 | 7,4 av 10 | 60 stemmer)

1709 plass av 6770 på filmlisten (74,77%). Gå til listen

19-05-2005 Kinopremiere

Nøkkelord

Oppfølger | Robot | Romvesen | Verdensrommet |

Relaterte filmer | Star Wars

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace) [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi) [1983] | Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back) [1980] | Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars) [1977] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2006 Oscar Beste sminke og hårstyling (nominert)

Filmcrew & annet

02.06.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg trur jeg hadde gitt den en dårligere karakter om jeg ikke hadde sett de andre filmene først og sånn sett blitt vant med hvor dårlig alt egentlig er i prequel-filmene. Men trur jeg fortsatt faktisk likte denne best av dem, altså.
31.05.2011 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg i at filmens historie er ganske god, men jeg klarte ikke helt å svelge denne filmen like godt som deg. Synes det ble litt for mye klisjeer og alt ble litt middelmådig for min del. Aldri helt dårlig altså, siden Lucas har kastet så mange av sine skinnende sparepenger etter dette så er det tekniske og effektene ganske bra. Manuset og regien syne jeg var mindre god og dette var en film jeg aldri koste meg med når jeg så den. Det er mulig at dette er en litt elsk eller hat-film for noen av mine venner elsker den og gir den faktisk en sekser. Ja så forskjellig skal man være ;). Men vi er jo enig i noe her og en karakter fra eller til er jo ikke det største avviket.

(4,4 av 6 / 7,4 av 10 - 60 stemmer)

• Filmguiden
  • nationen.dagenstv.com