Black Swan, amerikansk film fra 2010

Thriller, Mysterie, Drama Spilletid: 108 minutter
Handling: Med sete i New York-balletten sentrerer Black Swan sin historie rundt en veteranballettdanser som finner seg selv sperret i et konkurrerende forhold til en rivaliserende ballettdanser. Ting blir ytterligere opphetet og tilspisset når de nærmer seg en stor og viktig konkurranseopptreden. Hele twisten kommer i det vi blir stilt overfor spørsmålet om hennes rivaliserende da... Les hele

Karakter

(5,2 av 6 | 8,6 av 10 - 65 stemmer)

Denne filmen ligger på 244 plass av 5400 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Film&Kino

Dans | Jentefilm | Psykologisk thriller |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner 1 Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2011 Oscar Beste kvinnlige hovedrolle (vunnet)
  • 2011 Oscar Beste film (nominert)
  • 2011 Oscar Beste foto (nominert)
  • 2011 Oscar Beste regi (nominert)
  • 2011 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 2011 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (nominert)

Filmcrew & annet

02.03.2011 sier Pål Frostad: God omtale :).
Så bra du også likte denne filmen. Jeg synes nok den var enda bedre enn deg også. Synd denne filmen ikke ble premiert med mer enn bare en Oscar. For min del var dette en av fjordårets beste filmer (Selv om den ikke kom på kino før i år her i lille Norge) sammen med Kongens Tale og Inception (Klarer ikke å velge en favoritt blant dem).
27.02.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Skal se denne i kveld, så nå gleder jeg meg enda mer enn jeg gjorde fra før! Requiem For a Dream er en av mine yndlingsfilmer, så jeg veit jo at Darren Aronofsky kan hvis han vil. Dette blir bra!!
25.02.2011 sier Snippxx: Oscar til Natelie Portman, uten tvil!
07.02.2011 sier Karoline: Jeg skvatt en del, men jeg pleier å se mest animasjonsfilmer og musikaler og sånne ting egentlig så det er i grunnen ikke så rart sånn sett. Og herregud, hun må vinne Oscar, Natalie Portman er rå her :) Og takk for kommentaren, kult at du er enig i mye =D
07.02.2011 sier Tore Andre Øyås: Veldig enig i det du skriver! Dette var en meget intens og uvanlig rå og brutal film,mye takket være utrolig bra spill, lyd og kameraarbeid. Vet ikke om jeg skvatt så mye at det gjorde noe, men fysisk ubehagelig er den! Håper for guds skyld Portman får Oscaren, for mer av en skuespiller og skuespillerarbeid kan man ikke kreve og forvente!
06.02.2011 sier Karoline: Jeg ser poenget ditt, samtidig som jeg tross alt syns det at jeg så den på kino gjorde det til en ekstra sterk opplevelse på grunn av den høye lyden og at filmen var såpass dramatisk som den var. Så personlig tror jeg nok ikke det blir helt det samme og se den hjemme i stua. Og det at det ble så intenst er jo en av grunnene til at jeg syns denne filmen var så sterk :) Takker ellers for at du syntes omtalen var god og grundig og er generelt glad for kommentar!
06.02.2011 sier Pål Frostad: Takk for en veldig god og grundig omtale! Jeg merker når jeg leser at jeg får et litt splittet syn på filmen. Den ene siden av meg ønsker å oppleve filmen og er veldig spent på hva den vil gi meg og hvordan den er, mens den andre siden tror sier at jeg ikke liker å ha det litt kjipt når jeg ser film. Jeg tror nok at jeg garantert kommer til å se denne filmen, men tror jeg skipper å se den på kino siden jeg ikke tror jeg tør det da ting blir litt ekstra intenst da.

(5,2 av 6 / 8,6 av 10 - 65 stemmer)

• Film&Kino
  • Avisa Nordland

Land

Språk

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«The Founder»

«Børning 2 - On Ice»