Gjøkeredet (One Flew Over the Cuckoo's Nest), amerikansk film fra 1975

Drama Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Et avslappende og rolig opphold på et mentalsykehus er bedre enn å sitte bak lås og slå. Det mener nå småforbryteren Randle P. McMurphy. Han spiller sinnssyk såpass overbevisende at han blir lagt inn blant 'tullingene' som han velger å kalle sine medpasienter. Randle reagerer på de faste og strenge rutinene innenfor mentalsykehusets vegger. Kan det være riktig at voksne ... Les hele

Karakter

(5,7 av 6 | 9,5 av 10 - 51 stemmer)

Denne filmen ligger på 9 plass av 5739 på listen over alle filmer. Gå til listen

Nøkkelord

Bok | Lege | Sykepleier |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

5 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1976 Oscar Beste film (vunnet)
  • 1976 Oscar Beste mannlige hovedrolle (vunnet)
  • 1976 Oscar Beste kvinnlige hovedrolle (vunnet)
  • 1976 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 1976 Oscar Beste adapterte manus (vunnet)
  • 1976 Oscar Beste mannlige birolle (nominert)
  • 1976 Oscar Beste foto (nominert)
  • 1976 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 1976 Oscar Beste filmmusikk (nominert)

Filmcrew & annet

30.08.2010 sier Tore Andre Øyås: Virkelig enig i dette Pål, en helt fantastisk uforglemmelig film! Veldig realistisk på flere plan, blandingen av alvor, realitet, humor og dybde gjør underverker her. En tidløs klassiker!
08.10.2007 sier Mumzzen92: Strålende film om da tidens virkelighet og kanskje nåtidens største problem, mnemlig det å godta forskjeller, og det at noen mennesker er litt annerledes enn andre. Film som griper tak i deg og virkelig får deg til å tenke, og sette spørsmål om vi mennesker i dag virkelig er så god til å takle forskjeller som vi egentlig burde. Som sagt kjempe bra og meget trist film som virkelig setter følelsene og kanskje tårekanalen i gang.

(5,7 av 6 / 9,5 av 10 - 51 stemmer)

Land

Språk