The Village, amerikansk film fra 2004

Thriller, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Ved første øyekast ser den avsidesliggende landsbyen fra det 19. århundre ut som den reneste idyll. Et uskyldig lite sted hvor menneskene lever sammen i harmoni. Men dette lille sammensveisede lokalsamfunnet lever med en skremmende viten om at vesener oppholder seg i det omkringliggende skogsområdet. Skapninger som landbysbeboerne kun refererer til som "de vi ikke snakke... Les hele

Karakter

(4 av 6 | 6,7 av 10 - 37 stemmer)

Denne filmen ligger på 2464 plass av 5729 på listen over alle filmer. Gå til listen

• StudVest

Sjalusi |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2005 Oscar Beste filmmusikk (nominert)

Filmcrew & annet

08.10.2016 sier elholio: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'En av Shyamalans mer undervurderte filmer': Mitt største problem med Shyamalans avslutninger, er at jeg finner de utrolig forutsigbare. Det stemmer det som blir beskrevet i anmeldelsen; at han bestreber å lage overraskende avslutninger i filmene sine. Men avslutningene går altfor mye utover resten. Mulig jeg banner i kirka nå, men The sixth sense fremstår for meg som en av de fårligste skrekkfilmene jeg har sett i mitt liv. Mulig jeg er forferdelig smart når det gjelder å gjennomskue filmer, noe jeg ikke selv påstår, men for meg er Shyamalans filmer en trakt som bare handler om avslutninger. Når så filmorgasmen har kommet, blir det ingen tid til å nyte den før rulleteksten ruller over skjermen.

Det samme kunne gjeldt for The village første gang jeg så den da den kom. Filmen, altså fremhevet som monsterfilm, gjorde meg kanskje litt skuffet over mangelen på monstre, men her syntes jeg hele filmen levde for seg selv. Som anmelder påpeker, så hadde ikke slutten vært nødvendig. Jeg gjennomskuet denne også, men det gjorde ingenting denne gangen. En helt grei spenningsromanse dette, som jeg helt klart vil anbefale over alle filmene til Shyamalan.
22.02.2016 sier Pål Frostad: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'En av Shyamalans mer undervurderte filmer': Nå er jeg M. Night Shyamalan-fan, men liker ikke automatisk alle hans filmer, men denne filmen husker jeg som ganske stødig. Den underholdt meg og jeg hadde ikke problemer med slutten. Men det er mulig jeg burde se den om igjen med nye briller. Det har jo gått en stund siden jeg så den sist. Husker ikke om jeg har sett den om igjen etter jeg så den på kino da den kom, så det begynner å bli en stund siden.
21.02.2016 sier Ole Marius Repstad: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'En av Shyamalans mer undervurderte filmer': @Tore: Ja, det ser heldigvis ut til at The Village begynner å bli litt høyere rangert nå til dags enn da den kom ut.

@Pål: Det er helt greit at filmen prøver å lure seeren, men konklusjonen på et mysterium bør være såpass tilfredsstillende at man selv mener at det var verdt det, og det er der The Village ikke helt greier å utmerke seg.
20.02.2016 sier Pål Frostad: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'En av Shyamalans mer undervurderte filmer': Jeg synes også denne filmen er svært undervurdert. Elsket filmen fra første stund. Synes ikke det gjorde noe at filmen forsøkte å lure meg :)
19.02.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'En av Shyamalans mer undervurderte filmer': Dette  er vel en film som har virkelig vokst i ettertid, men som ble feilpromotert og kritisert på feil grunnlag da den kom. Den er langt bedre enn sitt rykte ja! Men hvis man venter f.eks en grøsser, ja så blir man skuffa...

(4 av 6 / 6,7 av 10 - 37 stemmer)

• StudVest
  • Filmlisten.no