Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back), amerikansk film fra 1980

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Det er en mørk tid for opprørerene. Etter et knusende angrep mot basen deres på isplaneten Hoth, er opprørerene splittet på grunn av Imperiets forfolgelse. Luke Skywalker oppsøker den mystiske Jedi Master Yoda i sumpene i Dagobah, mens Han Solo og Prinsesse Leia rømmer fra Imperiets flåte til vakre Bespin, Skyenes By. I et forsøk på å omvende Luke til den mørke siden, lu... Les hele

Karakter

Denne filmen ligger på 33 plass på listen over alle filmer. Gå til listen

Andre titler

Star Wars - Episode 5 - The Empire Strikes Back [Engelsk], Star Wars 5 - The Empire Strikes Back [Engelsk]

Premieredatoer i Norge

10-08-1980 Kinopremiere, 04-04-1997 Kinopremiere

Nøkkelord

Dusørjeger | Oppfølger | Robot | Romvesen | Snø | Verdensrommet |

Relaterte filmer

Star Wars: Episode VIII [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith) [2005] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace) [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi) [1983] | Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars) [1977] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 2 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1981 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 1981 Oscar Beste scenografi (nominert)
  • 1981 Oscar Beste filmmusikk (nominert)

Filmcrew & annet

19.02.2010 sier Pål Frostad: Artig, det skal jeg legge merke til neste gang når jeg ser filmen.
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, den pustelyden hans går liksom uavbrutt hele tida, uten hensyn til når han snakker. Kanskje han bare er så überawesome at han greier å høres helt lik ut når han snakker på innpust og utpust? x)
19.02.2010 sier Pål Frostad: Ja her ble det endelig et høyere terningkast. Må si at jeg kanskje har denne som personlig favoritt av alle Star Wars-filmene. Mye action, god handling og gøy å se.
Har aldri tenkt på det før med Dart Vader. Men mener du at han puster samtidig som han snakker? Eller at han ikke kan puste å snakke samtidig? Nå husker jeg ikke helt da. Men han kan vel bytte på å puste og snakke?
Kjenner det er veldig lenge siden jeg så disse filmperlene, det er vel tid for en ny gjennom gang på meg ;)

(5,5 av 6 / 9,2 av 10 - 35 stemmer)

• nationen.dagenstv.com
  • Martin Seth Filmblogg
  • StudVest

Land

Språk

Produksjonsselskap

20th Century Fox

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»