Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars), amerikansk film fra 1977

Action, Sci-Fi, Eventyr, Fantasi Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Jediridderne er tilintetgjordt og Imperiet hersker over galaksen med jernhånd. En liten gruppe opprørere har våget å kjempe tilbake ved å stjele de hemmelige planene for Imperiets mektigste våpen, Dødsstjernen. Keiserens mest betrodde tjener, Darth Vader, må finne planene og lokalisere opprørerenes gjemmested. Prinsesse Leia, en fanget opprørsleder, sender ut et nødsigna... Les hele

Karakter

(5,6 av 6 | 9,3 av 10 - 36 stemmer)

Denne filmen ligger på 21 plass av 5869 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Martin Seth Filmblogg

Andre titler

Star Wars - Episode 4 - A New Hope [Engelsk], Star Wars 4 - A New Hope [Engelsk], Star Wars - Stjernekrigen [Norsk]

Premieredatoer i Norge

26-12-1977 Kinopremiere, 21-03-1997 Kinopremiere

Nøkkelord

Fiktivt band | Redning | Robot | Romvesen | Verdensrommet |

Relaterte filmer | Star Wars

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith) [2005] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace) [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi) [1983] | Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back) [1980] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

6 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1978 Oscar Beste scenografi (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste kostymer (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste klipp (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste filmmusikk (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (vunnet)
  • 1978 Oscar Beste film (nominert)
  • 1978 Oscar Beste mannlige birolle (nominert)
  • 1978 Oscar Beste regi (nominert)
  • 1978 Oscar Beste orginalmanus (nominert)

Filmcrew & annet

15.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Veit du, jeg skjønner veldig godt hva du mener, for jeg hadde litt problemer med å trykke på firestjernersknappen sjøl. Likevel tenker jeg at jeg liker Episode V en god del bedre, men for meg er heller ikke den en sekser, så... da blei det sånn. Men som sagt, jeg skjønner faktisk poenget ditt inderlig godt x)
15.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg digger denne filmen og kan legge til at jeg ikke hadde ikke noe forhold til den som liten som så mange andre. Det er noe eget med de gamle Star Wars-filmene. Det er et eget driv og en atmosfære som gjør dem helt spesielle. Skjønner ikke helt hvordan du ikke kan premiere denne filmen med mer enn en firer, men du skal selvsagt ha rett til å mene hva du vil ;)

(5,6 av 6 / 9,3 av 10 - 36 stemmer)

• Martin Seth Filmblogg

Land