Rosemary's Baby, amerikansk film fra 1968

Grøsser, Thriller, Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Kanskje den beste skrekkfilmen noensinne. Denne geniale filmatiseringen av Ira Levins bestselger er historien om et hengivent, ungt par fra New York som venter sitt første barn. I likhet med de fleste førstegangsmødre er Rosemary (Mia Farrow) forvirret og redd, og det utnytter et eldre ektepar til det fulle. Regissøren Roman Polanski lokker frem glimrende rolletolkninger... Les hele

Karakter

(5,2 av 6 | 8,7 av 10 - 22 stemmer)

Denne filmen ligger på 209 plass av 5441 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Horrorfanzine.com

Bok | Graviditet |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 1 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1969 Oscar Beste kvinnlige birolle (vunnet)
  • 1969 Oscar Beste adapterte manus (nominert)

Filmcrew & annet

09.03.2010 sier Pål Frostad: Etter å ha lest en del av dine anmeldelser så er jeg blitt vant med dine meninger og da tar jeg det ikke som noe stor fornærmelse lenger at de høye terningkastene uteblir på klassikerne. Det er absolutt spennende å lese dine bemerkninger som er veldig mye mer nede på jorden enn de man vanligvis finner på slike filmer som dette, inkludert mine egne ;)
Jeg er heller ikke noe skrekkfilmfantast, men liker noe og da spesielt ting av den eldre sorten som The Shining, Rosmary's Baby, Exorsisten, Fluen (1958). Synes Rosmary's Baby var mer i dramasjangeren og med litt skrekkfilmvri, nesten som 'La den rette komme inn fra 2008. Men jeg synes du er tøff som ser klassikerne selv om de ikke faller like mye i smak. Det er jo befriende liksom å vite hva alle som har sett disse sankker om :)
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: Sant nok. : p
01.01.2010 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg at den virket kjedelig i begynnelsen første gang jeg så den. Men ut i fra tiden og det gode dramaet som ligger i bunn og med det budsjettet den nok er laget med så ser jeg ikke for meg at den kunne vært laget noe som film. Men så er jo jeg sikkert litt mer vandt med å se litt mer eldre filmer og de har som du også antyder et mye lavere tempo og bruker relativt lang tid på å introdusere karakterer og slikt.
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: For min del, synes jeg Rosemary's baby var en teit film, som var kjedelig fra den begynte, til slutten.
13.11.2009 sier Andreas Strømmen: "Beste skrekkfilm noensinne" - Pøh. var bare en elendig film med for mange spekulasjoner, og tullete "barn av djevelen som stod opp fra helvetet i drømmen til Rosemary".. huff.
Er glad jeg er blitt kvitt den filmen fra samlingen.

(5,2 av 6 / 8,7 av 10 - 22 stemmer)

• Horrorfanzine.com
  • 1000misspenthours.com