Nord, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 79 minutter
Handling: Nord handler om frikjøreren Jomar Henriksen som gikk i svart og mistet alt. Med snøscooter og ski og full av angst begir han seg nordover for å vinne det tilbake. Nord er en roadmovie-komedie i naturromantiske omgivelser. Det er historien om skisportsatleten Jomar som har isolert seg i en trist og ensom tilværelse etter en mental knekk for 5 år siden. På en snøscooter... Les hele

Karakter

(4,5 av 6 | 7,6 av 10 - 32 stemmer)

Denne filmen ligger på 1304 plass av 5448 på listen over alle filmer. Gå til listen

• NRK P2

Trailer - 16.01.2009

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Amanda vunnet 4 andre Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2009 Amanda Beste mannlige birolle (vunnet)
  • 2009 Amanda Beste Norske Kinofilm (nominert)
  • 2009 Amanda Beste manus (nominert)
  • 2009 Amanda Beste Foto (nominert)
  • 2009 Amanda Beste Musikk (nominert)
  • 2010 Kanonprisen Beste lyd (vunnet)
  • 2010 Kanonprisen Beste produsent (vunnet)
  • 2010 Kanonprisen Beste mannlige hovedrolle (vunnet)

Filmcrew & annet

18.03.2010 sier Pål Frostad: Når du gjør det så blir jeg lett en fan ;)
18.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Det er det jeg likte så innmari godt ved Nord; at den liksom både er enkel og dyp på samme tid. Det er filmer som dette som gjør at jeg tenker, "øy... noe sånt vil jeg en vakker dag bli i stand til å lage og!"
18.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra du likte den! Dette er riktignok den eneste erfaringa jeg har med Erlend Loe som manusforfatter, men jeg veit jo fra før at Naiv. Super. er ei deilig bok, så fyren har definitive skillz.
18.03.2010 sier Pål Frostad: Fin omtale. Nå har jeg endelig sett denne filmen og det ble som jeg forventet på forhånd en film som falt i smak. Erlend Loe er helt fantastisk til manusarbeid.
05.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg elsker Erlend Loe og dette hørtes veldig forlokkende ut. Denne filmen skal sees.
08.04.2009 sier SmurfeLunn: Det var bare en litt tåpelig metafor jeg valgte og bruke :-P
Siden en jente med PMS visstnok skal være veldig hormonell så kan jeg tenke meg at en TENÅRINGS jente med PMS er betraktelig mer hormonell =P
08.04.2009 sier Isabeel94: nå er jeg sikkert fryktelig dum, men jeg har aldri opplevd en tenåring med pms. er dette fryktelig ille? :p

(4,5 av 6 / 7,6 av 10 - 32 stemmer)

• NRK P2
  • Spirit