The Dark Knight, amerikansk film fra 2008

Mysterie, Action, Thriller, Sci-Fi, Kriminal Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 15 år
Handling: Batman gjør innsats i krigen mot kriminalitet. Med hjelp av politiinspektør Jim Gordon og statsadvokat Harvey Dent begynner Batman å rive i filler de gjenværende kriminelle organisasjonene som skaper uhygge i byen. Partnerskapet er effektivt, men snart blir de ofre for et kaos utløst av en gryende kriminell mesterhjerne kjent for de livredde innbyggerne i Gotham som Joke... Les hele

Karakter

(5,6 av 6 | 9,4 av 10 - 80 stemmer)

Denne filmen ligger på 14 plass av 5441 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Gamereactor.no
  • Ringerikes Blad
  • Filmforumet
  • Filmskribenten.dk
  • Wall Street Journal

Andre titler

Untitled Batman Begins Sequel [Engelsk], Batman Begins 2 [Engelsk], Batman: The Dark Knight [Engelsk]

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Premieredatoer i Norge

23-07-2008 Kinopremiere

Nøkkelord

DC-Comics | Neo-noir | Oppfølger | Redning | Superhelt | Tegneserie |

Relaterte filmer

Batman vs. Superman (Batman v Superman: Dawn of Justice) [2016] | The Dark Knight Rises [2012] | Batman Begins [2005] | Batman & Robin [1997] | Batman Forever [1995] | Batman Vender Tilbake (Batman Returns) [1992] | Batman [1989] | Batman - The Movie (Batman) [1966] | Batman [1966] |

Trailere | Filmklipp | Korte filmer

Trailer - 23.07.2008

Omtaler / Anmeldelser

Priser

2 Oscar vunnet 6 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2009 Oscar Beste mannlige birolle (vunnet)
  • 2009 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 2009 Oscar Beste scenografi (nominert)
  • 2009 Oscar Beste foto (nominert)
  • 2009 Oscar Beste klipp (nominert)
  • 2009 Oscar Beste sminke og hårstyling (nominert)
  • 2009 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (nominert)
  • 2009 Oscar Beste lydmixing (nominert)

Filmcrew & annet

16.06.2010 sier Pål Frostad: Denne anmeldelsen likte jeg godt. Det var kjekt å mimre tilbake på en så vanvittig film som The Dark Knight er. Jeg så den to ganger på kino og den var like spennende hver gang. Jeg likte Batman Begins ganske godt og hadde ikke helt troen på at The Dark knight skulle overgå den, men det synes jeg den faktisk gjorde, ikke snakk om mye, men nok til at jeg kan si at det var en film som virkelig gjorde sakene sine perfekt. Det er noe eget med filmer som presenterer et konsept og det er utrolig vanskelig å skulle gjøre oppfølger, men The Dark Knight er kanskje en av tidenes oppfølgere i så måte, det er vel bare Terminator 2 som overgår den av de jeg kommer på i farten.

Jeg likte godt din anmeldelse. Det er utrolig kjekt å lese hva andre mener om film og spesielt om slike storfilmer som dette ;)
16.06.2010 sier Karoline: Personlig hadde jeg jo et ganske annerledes utgangspunkt da jeg så "The dark knight" i og med at jeg må innrømme at jeg er en av dem som syntes "Brokeback Mountain" var kjedelig (selv om jeg på rappen kan finne opptil flere ting som er bra med den like fullt) og ikke har sett hele av noen tidligere Batman-filmer utenom "Batman Begins". Men jeg var også litt bekymret for Heath Ledger siden det var så enormt mye hype rundt ham og jeg ikke var sikker på om han kunne leve opp til det. Og jeg er sykt enig med deg i absolutt alt du skriver om ham her for han var rett og slett fantastisk og jeg klarer til dags dato å sette meg helt inn i øyeblikket da jeg var på kinoen og rulleteksten satte i gang og jeg selv var i en slags transe der det å tenke noe som helst fornuftig utenom "å så tøft!" var umulig. Det er vel bare "Dark Knight" og "Wall-E" som har gitt meg så sterke kino-opplevelser. Så, enig med deg i anmeldelsen da med andre ord og jeg formulerer jo det på bablete digresjonsvis typisk meg, men det håper jeg går greit :)

Og jeg holder ved at jeg syns du er skikkelig god på å skrive filmanmeldelser!
17.05.2010 sier Jacob: En av tidenes beste filmer, etter min mening. En film som virkelig har alt!
Alle karakterene er med å gjøre denne filmen fantastisk.
Manuset, soundtracket, handlingen, skuespillet og for å ikke glemme filmingen er noe av det beste jeg har sett.
Blir aldri lei av å se og diskutere denne filmen!
07.11.2009 sier Aylar Von Kuklinski: litt oppskrytt, helt grei film.
18.02.2009 sier Isabeel94: filmen er utrolig bra! :)
05.08.2008 sier dreamrocker: Takk for en meget bra omtale av denne filmen Pål. Da du er en av de jeg har veldig tiltro når det gjelder film så gleder jeg meg nå enda mer til den 28-11 da den blir sluppet på DVD og vist jeg får en veldig god dag før det vil jeg jaggu på kino.

Dette er en av de filmene jeg har fulgt godt med på, og alle nevner stort sett bare Ledger sin tolkning av Jokeren som veldig bra, men takk for at du nevner de andre og spessielt at de og er med å gjøre filmen stor. Ikke at Ledgers innsats bør undervurderes men det er andre med og.

Gleder meg enormt til denne og takk for en fin vurdering.
01.12.2007 sier missikick: Sjekk Staben Då!! Eg gleder meg som en Unge!! Wohoooooo

(5,6 av 6 / 9,4 av 10 - 80 stemmer)

• Gamereactor.no
  • Ringerikes Blad