Tatt av vinden (Gone with the Wind), amerikansk film fra 1939

Drama, Krig, Romantikk Spilletid: 224 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Dette er historien om Amerikas borgerkrig, avskaffelsen av slaveriet, og en verden i opprør. Under den ulmende overflaten skjules den mest lidenskapelige og spennende kjærlighetshistorie som noen gang er fortalt. Vivien Leigh som Scarlett O'Hara og Clark Gable som Rhett Butler vil for alltid stå som legender innen filmhistoriens mest fantastiske kjærlighetsaffære. Gå ikk... Les hele

Karakter

(5,4 av 6 | 9 av 10 | 20 stemmer)

77 plass av 7041 på filmlisten (98,92%). Gå til listen

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Nøkkelord

1800-tallet | Anti-krig | Bok | Episk drama | Jentefilm | Kostymedrama | Krig | Sjalusi |

Omtaler / Anmeldelser

Filmcrew & annet

10.03.2011 sier michael: Jeg tror ikke folk egentlig skjønner hvor spektakulær denne filmen var da den kom i 1939. Den var storslått og episk i sterke farger med en gjenkjennelig soundtrack. Jeg vet ikke om noen filmer fra tiden før som er like imponerende som denne filmen. I Norge kom jo ikke fargefilmen før "Smuglere i smoking" i 1957, og vi har ennå ikke hatt noe storslått episk drama med så mange statister. Max Manus er det nærmeste vi kommer i Norge.

(5,4 av 6 / 9 av 10 - 20 stemmer)

Land

Språk

Produksjonsselskap

Metro Goldwyn Mayer (MGM)