Casablanca, amerikansk film fra 1942

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år
Handling: Hollywoodlegenden CASABLANCA er en av de mest minneverdige av alle filmopplevelser. Handlingen tar for seg krigsfanger som samles i Marokko for å søke frihet i Lisboa. Samspillet mellom Humphrey Bogart og Ingrid Bergman er fabelaktig i et ellers gedigent filmmonument. CASABLANCA ble nominert til 8 Oscars® og vant prisen for beste film, beste regissør og bestse manus.

Karakter

(5,4 av 6 | 9 av 10 - 26 stemmer)

Denne filmen ligger på 89 plass av 6191 på listen over alle filmer. Gå til listen

• StudVest

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Nøkkelord

2 verdenskrig | Jentefilm | Krig | Motstandsbevegelse | Nazi |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

3 Oscar vunnet Vis priser
  • 1944 Oscar Beste film (vunnet)
  • 1944 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 1944 Oscar Beste manus (vunnet)

Filmcrew & annet

11.02.2010 sier Pål Frostad: Intresante bemerkninger du kommer med. Jeg likte nok denne filmen en del bedre enn deg. Det var spennende at filmen ble laget og kom ut under andre verdenskrig og omhandlet temaet som jeg setter meget høyt på fasinasjonsskalaen. Jeg liker veldig godt historien i denne filmen og synes filmen er ganske så originalt laget. Jeg hadde trodd at denne filmen skulle innha flere klisjeer enn den faktisk har. Faktisk synes jeg denne filmen klarte seg bemerkelsesverdig gjennom tidens tann, og så liker jeg godt slutten. Skuespillet synes jeg var godt og jeg synes ikke at Ingrid Bergman gjør noen dårlig tolkning av Ilsa Lund. Nå er det jo sikkert enklere å spille mann på film enn dame på denne tiden. Damer skal ha så mye følelser og menn skal bare være galante og intresante.

(5,4 av 6 / 9 av 10 - 26 stemmer)

• StudVest

Land

Språk

Engelsk, Tysk, Fransk

Produksjonsselskap

Warner Bros. Pictures, Turner Network Television

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Charlie og sjokoladefabrikken»

«Siste kveld med jentene»