Et førjulsmareritt (The Nightmare Before Christmas), amerikansk film fra 1993

Animasjon, Grøsser, Komedie, Fantasi Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: Alle år
Handling: Gresskarkongen Jack Skellington lever i den dystre Halloweentown i underverdenen, og er fornøyd med all den skrekken han kan spre. En dag oppdager han Christmastown, en fargerik og lykkelig verden preget av moro og lek. Dette gjør Jack misunnelig, og han planlegger å kidnappe julenissen for å sette sitt preg på julen. En aksjon må settes igang for å hindre at dette skjer... Les hele

Karakter

(5,2 av 6 | 8,7 av 10 - 32 stemmer)

Denne filmen ligger på 192 plass av 5433 på listen over alle filmer. Gå til listen

• Martin Seth Filmblogg

Jul | Julenisse | Stop-motion |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1994 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (nominert)

Filmcrew & annet

10.11.2012 sier Pål Frostad: Jeg skjønner at jeg også bør gjøre denne filmen til en juletradisjon fordi den er bra underholdende og har et veldig klassisk preg som gjør at man kan se den igjen og igjen. Det er noe ved disse snåle dukkene også som skaper mye særpreg på det hele. Dette er en dukkefilm som er veldig forseggjort og er lett å like om man setter pris på god animasjon.
10.11.2012 sier Tore Andre Øyås: Dette er min absolutte animasjons-favoritt! En helt fantastisk film som jeg MÅ se hver jul for å få julestemning! Også den musikken da! Magisk!
23.12.2010 sier Andreas Strømmen: Dette er vel heller en halloween-film, og ikke julefilm akkurat - mener nå jeg. :P
22.12.2010 sier ffuser: Jeg har bare sett denne filmen en gang og husker ikke helt hva jeg synes om den. Bør nok se den igjen for å vurdere den på nytt.
22.12.2010 sier Grotlo94: Såg den for 2 dager siden. Ga meg ikkje særlig julefølelse akkurat og føltes litt kort... :(

(5,2 av 6 / 8,7 av 10 - 32 stemmer)

• Martin Seth Filmblogg
  • Julefilmfestival.blogspot.no