Alien, engelsk (britisk) film fra 1979

Thriller, Sci-Fi, Monster-film, Grøsser Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år
Handling: Da mannskapet på romskipet Nostromo undersøker en radiomelding fra en øde planet, gjør de en grufull oppdagelse: En livsform som klekkes ut i og spiser sine ofre levende. Kampen står ikke bare om mannskapets liv, men om hele menneskehetens eksistens.

Karakter

Denne filmen ligger på 29 plass på listen over alle filmer. Gå til listen

Andre titler

Alien den 8. passasjeren [Norsk]

Premieredatoer i Norge

29-10-2003 Kinopremiere, 13-11-1979 Kinopremiere

Nøkkelord

Datamaskin | Fremtid | Kult | Monster | Overlevelse | Robot | Romfart | Romvesen | Verdensrommet |

Relaterte filmer

Alien: Covenant [2017] | Prometheus [2012] | Aliens vs. Predator: Requiem [2007] | AVP - Alien Vs. Predator [2004] | The Alien Legacy - Eksklusiv bonus DVD [1999] | Alien - Oppstandelsen (Alien - Resurrection) [1997] | Alien 3 [1992] | Aliens [1986] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 1 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1980 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (vunnet)
  • 1980 Oscar Beste scenografi (nominert)

Filmcrew & annet

19.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tor Erik Martinsen sin omtale 'Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi': Veldig bra anmeldelse Tor Erik. Digger Alien og elsket din omtale. Si fra hvis du er interessert i å skrive anmeldelser for filmfront. Ta kontakt med meg på mail eller facebook.
15.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Var veeeeldig i tvil på karakteren, men følte at om man skal velge seg en 'skrekkfilm' så syns jeg "Alien" faller bittelitt utfor betegelsen. Mulig det tross alt var mer direkte skrekkelig i 1979? :)
15.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Interessant anmeldelse som faktisk tørr å rokke ved en film som står som en klippe i sci-fi-historien og faktisk ennå er blant mine favoritter :)
Også artig å få skrekkvinklingen på anmeldelsen av Alien.
10.03.2014 sier Tore Andre Øyås: TOTALT kongefilm!! :)
18.09.2007 sier kanoner: Jeg vet dette er en klassiker, og at jeg nå kommer til å trakke på noen tær, men jeg har bare et ord om denne filmen: kjedelig.

(5,6 av 6 / 9,3 av 10 - 42 stemmer)

• 1000misspenthours.com

Språk

Produksjonsselskap

20th Century Fox, Brandywine Productions

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Scenic Route»

«The House That Screamed»

«Bert - den siste oskulden»