Alien, engelsk (britisk) film fra 1979

Thriller, Sci-Fi, Monster-film, Grøsser Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år
Handling: Da mannskapet på romskipet Nostromo undersøker en radiomelding fra en øde planet, gjør de en grufull oppdagelse: En livsform som klekkes ut i og spiser sine ofre levende. Kampen står ikke bare om mannskapets liv, men om hele menneskehetens eksistens.

Karakter

(5,5 av 6 | 9,2 av 10 | 45 stemmer)

30 plass av 6917 på filmlisten (99,58%). Gå til listen

Alien den 8. passasjeren [Norsk]

Premieredatoer i Norge

29-10-2003 Kinopremiere, 13-11-1979 Kinopremiere

Nøkkelord

Datamaskin | Fremtid | Kult | Monster | Overlevelse | Robot | Romfart | Romvesen | Verdensrommet |

Relaterte filmer | Alien

Alien: Covenant [2017] | Prometheus [2012] | Aliens vs. Predator: Requiem [2007] | AVP - Alien Vs. Predator [2004] | The Alien Legacy - Eksklusiv bonus DVD [1999] | Alien - Oppstandelsen (Alien - Resurrection) [1997] | Alien 3 [1992] | Aliens [1986] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar vunnet 1 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1980 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (vunnet)
  • 1980 Oscar Beste scenografi (nominert)

Filmcrew & annet

19.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tor Erik Martinsen sin omtale 'Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi': Veldig bra anmeldelse Tor Erik. Digger Alien og elsket din omtale. Si fra hvis du er interessert i å skrive anmeldelser for filmfront. Ta kontakt med meg på mail eller facebook.
15.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Var veeeeldig i tvil på karakteren, men følte at om man skal velge seg en 'skrekkfilm' så syns jeg "Alien" faller bittelitt utfor betegelsen. Mulig det tross alt var mer direkte skrekkelig i 1979? :)
15.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Interessant anmeldelse som faktisk tørr å rokke ved en film som står som en klippe i sci-fi-historien og faktisk ennå er blant mine favoritter :)
Også artig å få skrekkvinklingen på anmeldelsen av Alien.
10.03.2014 sier Tore Andre Øyås: TOTALT kongefilm!! :)
18.09.2007 sier kanoner: Jeg vet dette er en klassiker, og at jeg nå kommer til å trakke på noen tær, men jeg har bare et ord om denne filmen: kjedelig.

(5,5 av 6 / 9,2 av 10 - 45 stemmer)

• 1000misspenthours.com
  • ereviews.dk