Anmeldelse av A Christmas Carol, amerikansk film fra 2009

Animasjon, Drama, Familie, Fantasi Spilletid: 96 minutter

A Christmas Carol - Trailer 29.10.2009

Julen er her!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 10.11.2009]
Ebenezer Scrooge er en grinebiter av en gjerrigknark og starter juleferien med sin vanlige forakt med å kjefte på sin trofaste assistent og den lystige nevøen sin. Vel hjemme i sitt iskalde og mørklagte hus blir han plutselig oppsøkt av julespøkelsene fra fortiden, nåtiden og fremtiden. Hver for seg tar de ham med seg på en reise som avslører sannheter han nødig vil se, men som likevel får ham til å åpne sitt hjerte og gjøre godt igjen mange års ugjerninger før det er for sent.
Regissøren bak en annen julefilm, ’Polarekspressen’, er tilbake med nok et eventyr. Denne gang er det Charles Dickens kjente julehistorie som har fått en modernisering. Fra begynnelse til slutt får vi servert fascinerende animerte bilder av 1800-tallets gamle London by. Svevende blant byens mange hus og bygninger følger vi Mr. Scrooge der han blir kjeppjaget av det ene spøkelse etter det andre. Det er også i disse scenene at 3D-effektene gjør seg aller best!

De forskjellige scenene der han blir konfrontert med spøkelsene er ganske så sære og fantasifulle. Nettopp derfor skiller hele historien seg ut i fra mange andre fortellinger hvor spøkelser eller ånder åpenbarer seg. De er fullstendig uforutsigbare, underholdende og tidvis også skumle! Humoren er heller aldri langt borte og treffer godt når den blir servert. Jim Carrey i rollen som den gamle stokken av en mann er dessuten en fryd for øyet og ørene. Men det beste med hele filmen er det varme og eldgamle budskapet om nestekjærlighet og vennlighet, midt oppe i juletidas bitende kulde.

Moralen i ’A Christmas Carol’ kunne altså ikke vært klarere, tydeligere eller mer hjertevarmende! Den overleverer julens nestekjærlige budskap med en overbevising som er knallsterk og man kan umulig unngå å bli berørt av dette. Dens fantastiske overlegne animasjon er en visuell triumf, og lekenheten i bildene er en fryd å overvære. Årets julegode film er sikret!

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

20.11.2009 sier Andreas Strømmen: Så denne filmen idag, og var ganske så fornøyd :D Konge film ^_^
03.11.2009 sier Isabeel94: Den her skal jeg på! Gleder meg utrolig til Lørdagen da den kommer ut :)

• Waschera (TV2)
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Walt Disney Pictures, ImageMovers

• Scrooge / Julespøkelset i fortid / Scrooge som ung gutt / Scrooge som ungdom / Scrooge som ung mann / Scrooge som middelaldrende mann / Nåtidens julespøkelse / Spøkelset i framtidens jul
  • Bob Cratchit / Marley / Lille Tim (Stemme)
  • Fred (Stemme)
  • Herr Fezziwig (Stemme)
  • Peter Cratchit (Stemme)
  • Fan / Belle (Stemme)