Anmeldelse av Stolthet og fordom (Pride & Prejudice), engelsk (britisk) film fra 2005

Drama, Romantikk Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: Alle år

Leverer også litt klassiske takter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2009]

Vi befinner oss på landsbygden i England på slutten av 1700-tallet. Der møter vi familien Bennett, som er en familie bestående av mor og far og fem ugifte døtre. Det var slik på denne tiden at det å få seg velstående ektemenn var den store lykken i livet. Dette var alfa og omega for både familien og den som giftet seg. Det er derfor en stor begivenhet at det flytter inn to velstående venner, Herr Bingley og Herr Darcy, i nabolaget til familien Bennett. Herr Bingley velger seg raskt ut den eldste datteren Jane. Herr Darcy er en litt innesluttet og mens den nest eldste datteren som vi følger får en mer kronglete vei til alteret...

Filmen baserer seg på Jane Austens romanklassiker 'Pride and Prejudice'. Det er også nærliggende å trekke inn den klassiske miniserien som BBC lagde i 1995. Man har klart å gjøre sakene på en litt annen måte enn i miniserieformat. Dette er fornøyelig å se for oss som også likte veldig godt denne miniserien. På den annen side fungerer dette ikke like godt på forholdet mellom Elisabeth og Herr Darcy, som miniserien virkelig så briljant presenterer.

Keira Knightley gjør en stor rolleprestasjon som hovedpersonen Elizabeth Bennet, et av de få ankepunktene er vel at hun kanskje er litt for pen for rollen som andrevalget i familien. Denne rollen var noe hun også ble nominert til Oscar for. Det blir også naturlig å ta en liten sammenligning med Jennifer Ehle som tolket rollen før henne i miniserien som BBC produserte. Knightley viser solide skuespillertakter og spiller på et større register enn sin forgjenger, mens BBC versjonens Elizabeth hadde litt mer sjarm. Begge er gode rolleprestasjoner, hver på sin måte.

Det samme kan man dessverre ikke helt si om Matthew Macfadyen som sammenlignet med Colin Firth ikke klarer å levere den samme mørke register i sitt skuespill av Herr Darcy. Han blekner nok litt i den sammenligningen, men til hans forsvar passer han greit inn med sin mer innesluttede holdning enn sin forgjenger og fungerer greit sammen med Keira Knightley. Vi finner også den gamle ringreven Donald Sutherland i en sentral rolle som Bennet-døtrenes far. I en litt mindre rolle finner vi klasseskuespilleren Judi Dench. Det er ikke mange andre kjente, men man drar kanskje kjensel på Rosamund Pike som blant annet har figurert som Bond-pike i Die Another Day.

For eventuelt nye folk som ikke kjenner denne historien, kan man si at dette er en god gammeldags historie med ingredienser som sjarm, kjærlighet, gode rollefigurer og litt ironiske undertoner. Som en kort avslutning kan man si at denne filmen langt på vei klarer å oppnå det den forsøker seg på. Dette er en god filmatisering av Jane Austens klassiker og er er teknisk sett også stødig sydd sammen. Dette viser at verden også tålte flere filmatiseringer av denne klassiske historien.

- Darkest Hour - Gary Oldman stjeler showet!
- Pan - Et spetakkel av en traumatisk og voldelig oppvekst
- Hanna - Herlig annerledes thriller
- Solisten - Utmerket arbeid!
- Om forlatelse - Overfladisk filmatisering

08.09.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Tja... Jeg hadde helt ærlig ikke helt sansen for Atonement, jeg da.
08.09.2011 sier Tore Andre Øyås: For ikke å snakke om filmen 'Atonement', av samme regissør, som bare er helt fantastisk og MÅ sees! ;)
08.09.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Har ikke sett den, nei, men det fikk jeg lyst til nå!
08.09.2011 sier Pål Frostad: Er enig med deg i ditt terningkast på denne filmen. Har du sett miniserien med samme navn fra 1995? Den er faktisk hakket bedre enn denne filmen også og med bedre rolleprestasjoner og litt mer sjarm.

England

Focus Features, Studio Canal, Working Title Films, Universal Pictures, Scion Films