Anmeldelse av Saludos Amigos, amerikansk film fra 1942

Animasjon, Familie, Fantasi, Musikk Spilletid: 40 minutter

Mix mellom filmede sekvenser og animerte scener

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2009]

Vi skal ut på reise med Disney i Sør-Amerika. Der besøker Disneyfigurer en rekke land. Gjennom dem får med oss noe av kulturen og levesettet i regionene...

Dette er en uvanlig ekspedisjon. Disney tok med sine medarbeidere på tur. De består av kunstnere, musikere og forfattere. Sammen dro de til Latin-Amerika for å finne nye personligheter, musikk og danser til sine tegnefilmer. De sier med dette adios til Hollywood og Saludos til Amigos. Vi besøker Sør-Amerika som turist og opplever alt det har å by på av kultur og levesett. Vi besøker inkaene. Deretter videre til Chile, der vi får fortalt historien om det lille flyet Pedro som en dag må hente posten over Andesfjellene. I Argentina møter vi gaucho som er argentinske rodeoryttere. Brasil blir også besøkt og der er karneval selvfølgelig et festlig innslag.

Saludos Amigos er en meget kort film på 40 minutter som med det må betegnes som en lang kortfilm heller enn noen spillefilm. Historien blir fortalt med en blanding mellom vanlige filmede sekvenser og animerte scener. I rollene finner vi kjente og kjære figurer som Donald og Langbein. Musikken er god, faktisk så god at den ble nominert til Oscar for beste originalsang for tittelsangen 'Saludos Amigos' og for beste filmmusikk for en musikal. Filmen klarte også å få seg en annen Oscarnominasjon. Det for beste lyd.

Disney hadde strie tørner økonomisk sett etter at pengene fra Snehvit og de syv dvergene var brukt opp. De tjente ikke penger på Pinocchio, Fantasia, Dumbo og Bambi, som ble sluppet mellom 1940 og 1942. Mye av grunnen skal den andre verdenskrig som ikke gav nok økonomisk grunnlag for underholdning på kino verden over. Disney måtte da se seg om etter andre arenaer å tjene penger på. De tenkte da at Sør-Amerika virket spennende. Filmen består egentlig av fire kortfilmer som egentlig var ment å bli utgitt som separate utgivelser. Hver og en av filmen bare ville sannsynligvis bare være spennende i det landet som ble representert i tegnefilmen. Løsningen ble å sy disse kortfilmene sammen til en lengre film. Der bruker de film fra Disneys team som besøker Sør-Amerika for å finne inspirasjon til kortfilmene.

Dette er kanskje ikke like interessant som mange av langfilmene til Disney. Men da filmen er relativt kort, passer den fint for å bli oppdatert av litt sør-amerikansk kultur. Filmen har et litt dokumentarisk preg. Det gjør at man ser på dette som en litt kunstnerisk form for reisebrev. Selvsagt blir det en artig vri med innslag av animasjon i god Disneyånd. De tegnede historiene gjør at dette blir både underholdning for både liten og stor, selv om den ikke er dubbet til norsk for barnas del. Man får dog norsk tekst som et lite plaster på såret. Men de tegnede historiene såpass banale at en kanskje ikke trenger å kunne lese for å følge med på hver og en av kortfilmene. Disney har med de første klassikerne sine klart det mesterstykket å presentere noe helt nytt for hver enste film. Og dette er ingen unntak, for reiseskildringer hadde man virkelig ikke ventet seg som neste steg på forhånd.

- Gøy og gammen - Eventyrfortellinger med varierende kvalitet
- Fantasia - Annerledes poetisk tegnefilmkunst