Anmeldelse av Doktor Zhivago (Doctor Zhivago), amerikansk film fra 1965

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 192 minutter Aldersgrense: 16 år

En klassiker for flere generasjoner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.10.2009]

Vi får fortalt en historie som tar først plass i Russland tidlig på 1900-tallet. Den handler om Yuri Zhivago som studerer til å bli lege. Han begynner også å få et godt øye til den unge Tonya som gifter seg med ham. Men dessverre glemmer han aldri sin store kjærlighet...

Filmen introduseres med at vi får se General Jevgraf Zhivago. Han står i en døråpning og skuer ut over en folkemasse som spaserer over en bro. Vi befinner oss et sted i Sovjet. Jevgraf kaller inn en kvinnen Tonja for å forhøre henne for å høre om hun vet noe om hans niese Lara. Da får vi fortalt historien om Yuri Zhivago som i meget ung lader mister sine foreldre og flytter inn hos venner av familien. Det er tidlig på 1900-tallet i Russland. Landet står overfor revolusjon. Yuri vokser opp og gjør seg et navn som dikter mens han studerer medisin. Men han synes at diktingen ikke er matnyttig nok og vil heller ha seg en skikkelig jobb. Han blir etter tiden forelsket med den unge kvinnen Tonja, som han også gifter seg med. Men han klarer aldri å glemme sin store kjærlighet Lara som han også treffer igjen senere...

Omar Sharif gjør en flott rolle som Doktor Zhivago. Han er også kjent fra rollen som Sherif Ali i Lawrence of Arabia. Som Doktor Zhivagos damer finner vi Geraldine Chaplin og Julie Christie. Det er flere andre store stjerner med i filmen også. Som Yevgraf Zhivago finner vi Alec Guinness, som har figurert i filmer som Oliver Twist, Broen over Kwai, Lawrence of Arabia og Star Wars-filmene. Rod Steiger spiller også en framtredene rolle sammen med Tom Courtenay som gjør en utmerket innsats.

Filmen var nominert til ti Oscar der den mottok hele fem priser. Blant annet for beste manus og beste fotoarbeid. Filmen utmerker seg på flere punkter. Regien er utmerket fra samme mann som gav oss klassiske filmer som 'Broen over Kwai' og 'Lawrence of Arabia'. Teknisk er 'Doktor Zhivago' veldig solid og innehar stødig arbeid på flere fronter som klipp, kostymer, scenografi og lyd. Musikken utmerker også seg. Den er skrevet av Maurice Jarre. Filmen baserer seg på Boris Pasternak bok, med samme navn som filmen, som var så kontroversiell da den kom ut i 1957 at den ble totalforbudt. Det var ikke før en italiener plukket opp boken igjen og ga den ut på nytt slik at verden skulle få ta del i den klassiske historien.

Mange av de gamle klassikerne er mer prosjekt å se fordi de er litt lange, og dette er en av dem, da filmens lengde overskrider tre timer. Doctor Zhivagoble ble en stor suksess da den gikk på kino verden over, man kritikerne gav den en mer blandet mottakelse. Noe av grunnen var nettopp det at filmen føles litt for lang. Noen kritiserte at kulisser og selve kjærlighetshistorien var for såpeaktig. Denne kritikken føles litt urettferdig da det er solid kvalitet i filmen på nettopp disse punktene.

Vi får servert en fantastisk historie på flere måter. Kjærlighetshistorie i kombinasjon med den russiske revolusjonen føles ikke feil. Det tar lang tid å introdusere de forskjellige rollefigurene. Man kan si mye om denne filmen, men dette er en klassisk film som er og vil alltid bli en klassiker for alle generasjoner. Sett derfor av drøye tre timer. Om du liker klassisk kjærlighet eller store dramaer, er det bare å glede seg.

- Lawrence of Arabia - Storslått, episk krigsdrama fra Arabia
- Broen over Kwai - Annerledes krigsfilm som underholder godt den dag i dag
- Great Expectations - Tidenes beste Dickens-filmatisering!
- Brief Encounter - Umulig kjærlighet på jernbanestasjonen!

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Carlo Ponti Productions