Anmeldelse av Predator - Den Usynlige Fiende (Predator), amerikansk film fra 1987

Action, Sci-Fi, Monster-film Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 18 år

Mandig action på sitt barskeste

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.10.2009]

Et romskip lander på jorden. En gruppe topptrente soldater skal inn i jungelen. I utgangspunktet skal det være et simpelt oppdrag, men viser seg å møte helt annen motstand enn forventet. Et utenomjordisk vesen begynner nemlig å jakte på dem. De står overfor deres hittil største motstand...

Seks amerikanske kommandosoldater blir sendt inn i jungelen på et rutinemessig oppdrag. De skal redde en minster som er blitt kidnappet av noen geriljasoldater. Laget ledes av den tøffe Dutch. Med på laget blir også Dillon som er en gammel kjenning av Dutch. Laget blir droppet ned fra et helikopter på destinasjonsstedet midt i jungelen. Der finner de raskt vraket av et nedskutt helikopter. Like etterpå finner de noen døde flådde soldater hengende i et tre. Dutch finner ut at det er elitesoldater som er drept. Alle konkluderer med at dette er rare funn, men fortsetter oppskriftsmessig med oppdraget. Det blir noen korte men harde kamper mot geriljagruppen som som endelig nedkjempes. Etter dette får kommandosoldatene andre langt verre ting å slite med når det viser seg at en usynlig fiende begynner å leke med dem.

I hovedrollen finner vi actionstjernen Arnold Schwarzenegger som passer godt inn i rollen som tøff kommandosoldat. Han må åpenbart ha gjort noe riktig siden han ble nominert til Saturn Award for beste skuespiller. Rocky-sjernen Carl Weathers spiller Dillon. I resten av castet finner vi de mindre kjente skuespillerne Elpidia Carrillo, Bill Duke, Jesse Ventura, Sonny Landham, Richard Chaves og R.G. Armstrong.

Spesialeffektene er veldig gode og resulterte nettopp i en Oscarnominasjon for dette. Jeg liker godt måten de har satt sammen denne litt høyteknologiske predatoren med det karakteristiske varmesynet og sin nesten usynlige kamuflasje. Utformingen og utseende er godt designet og også ser fryktinngytende ut. Filmmusikken stikker seg også fram og er godt gjennomført av Alan Silvestri som fra før også har gjort musikken til 'Tilbake Til Framtiden'. Predatorfilmen føles solid gjennomført og viser seg som en vellykket film i sitt segment. Her finner vi mange tøffe og barske actionscener som involverer diverse eksplosjoner. Det blir også skyting med diverse våpen som eksempelvis den uberkule minigunen.

Kritikernes vurdering av denne filmen har vært veldig delte. Undertegnede synes dette er en god actionfilm som er rendyrket i sin stil og som holder til en varm anbefaling for actionelskere. Predator er en herlig film for de barskeste av gutta. Soldatene har mye testosteron i bagasjen. Hvem smelter ikke for det ubertøffe svaret når noen forteller en av barskingene som lyder som følger: 'Ain't got time to bleed'. Den replikken toner høyt over de barskeste tullesitatene ever på film. Det er noe eget å se Predator. Filmen bygger opp mye mystisk og barsk actionstemning. Filmen er smidd over samme lest som den første 'The Expendables' og er vel en film som må ha vært mye av inspirasjonen til Stallones film.

- Predator - Varierende sci-fi skrekk om velkjent drapsmaskin
- Predators - Ikke så verst sci-fi-action
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'

- Die Hard i New York - En virkelig solid Die Hard-film!
- The Last Action Hero - Actionfilmparodi som mangler litt signatur og sjel
- Jakten På Rød Oktober - Solid U-båt-thriller fra den kalde krigen