Anmeldelse av Smokingen (The Tuxedo), amerikansk film fra 2002

Action, Sci-Fi, Komedie Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Jackie Chan gjør denne filmen

[Skrevet av: Carl, Dato: 07.12.2002]
Jimmy Tong (Chan) er en helt vanlig mann. Han har jobb som drosjesjåfør, har ikke særlig stil, har ikke draget på damene, og kan iallefall ikke sloss. Men er det en ting han kan, så er det å kjøre bil. På grunn av sitt talent får han jobb som Clark Devlins (Isaacs) privatsjåfør. Det finnes bare én regel; ikke rør smokingen hans. Når Devlin kommer ut for en ulykke må Tong ta over stillingen hans, og også smokingen. Verden er nemlig truet av en gal rikmann som vil forgifte alt av vann på jorden, utenom sitt eget selvsagt. På den måten er han den eneste i verden med tilgang på rent drikkevann...

Chan spiller som vanlig godt, og i denne filmen får vi se at han kan mer enn å være selvironisk og flink til å sloss. Vi får se den romantiske siden av ham, og ingen kan benekte at han gjør det morsomt. Han er også utrolig flink til å danse, noe vi fikk oppleve, da han ved et uhell slo ned James Brown og måtte steppe inn som erstatter på en konsert. Jennifer Love Hewitt, som partneren til Tong, spiller også ganske bra. Hun er overbevisende som en hurpete sytende pen dame som ingen kommer innpå. Karakteren irriterte meg mang en gang under filmen, noe som tyder på god tolkning av rollen fra Hewitts side.

Donovan har gjort en god regisseringsjobb i filmen, spesielt med tanke på innledningen, som viste oss vannets historie fra elven og helt til tapping på flaske. Virkelig bra laget. Scenen hvor vi får se innsiden av smokingen og hvordan den virker er også briljant laget i skikkelig David Fincherstil (regissert bla. Fight Club).

Smokingen er en film som må sees. Dette er en smågod film som Jackie Chan skal ha mye av æren for. Her får man både action og humor. Trenger man egentlig mer for å underholdes?

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour 3 - Mindre moro enn forventet
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Shanghai Noon - Actionkomedie med Chan og Wilson i ville vesten
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

• Las Vegas Weekly
  • TheMovieReport.com
  • Moviehole
  • San Diego Union-Tribune
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Greenwich Village Gazette
  • Susangranger.com

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk)

DreamWorks SKG, MacDonald, Parkes Productions, Vanguard Films, Blue Train Entertainment