Anmeldelse av Sabrina, amerikansk film fra 1954

Komedie, Romantikk, Drama Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 7 år

Fortryllende Sabrina

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2009]

Sabrina er datter av en sjåfør som jobber på et stort gods. Hun er vilt forelsket i David, som er en av sønnene til godseierne. Først blir hun ikke lagt merke til, men da hun vokser opp og får både stil og sjarm klarer ingen å motstå henne. Men er hun den rette for playboyen David?

En gang på nordsiden av Long Island bodde en liten pike på et stort gods. Godset var meget stort og hadde mange tjenere. Gartnere stelte i hagene, og de hadde til og med en innleid tredoktor. En båtmann satte båtene på vannet om våren. Spesialister stelte parken, svømmebassenget og tennisbanen både innendørs og utendørs. Tilknyttet godset var også en egen sjåfør ved navnet Fairchild. Han var blitt importert fra England for mange år siden sammen med ny Rolls-Royce. Fairchildvar en god sjåfør med betydelig stil som de åtte bilene i hans varetekt. Han hadde en datter ved navnet Sabrina.

Om kvelden etter den årlige regattaen, holdt som vanlig Larrabeene selskap slik de hadde gjort de siste 30 årene. Larrabee-familien bestod av far, mor og to sønner. Livet var godt for Larrabeene. Sabrina har et godt øye til David Larrabee, men han er dessverre ikke i hennes liga. Hun blir så ulykkelig at hun forsøker å ta selvmord, men blir reddet i siste liten. Hun blir sendt på kokkeskole i Paris som får henne på bedre tanker, og hun får hevet hodet sitt og kommer ut som en ung fasjonabel dame. Når hun kommer hjem igjen faller playboyen David Larrabee for henne. Men kjærlighet gjør en blind. Kan han virkelig være den rette med så mange ekteskap bak seg?

Vi møter et cast i denne filmen som er noe av det beste man kan by på for sin tid. I hovedrollen finner vi Audrey Hepburn som spiller stødig som den unge og yndige sjåførdatteren. Alle kjenner navnet Humphrey Bogart, som spiller en av brødrene Larrabee, og han gjør også sakene sine bra. Som playboyen David Larrabee finner vi William Holden som har figurert i suksessfilmer som Broen over Kwai og Sunset Boulevard. John Williams spiller også en veldig god rolle som sjåføren Thomas Fairchild.

Dette er en virkelig fornøyelig film og vil vel av mange betegnes som en klassiker i filmverdenen. Dette er en romantisk askepotthistorie satt til 1950-tallet. Den viser baksiden rundt folk som lever stort og har mye penger. Filmen er spilt inn i sort-hvitt og ble nominert til hele seks Oscars og vant en for beste kostymer. Regien er godt tatt hånd om av Billy Wilder som også har laget suksessfilmen Sunset Boulevard og en rekke andre vellykkede filmer. Han står også for manus i filmen som er velskrevet sammen med Ernest Lehman og Samuel A. Taylor. Også fotoarbeidet i filmen er noe å legge merke til. Alt i alt føler jeg dette er en godt fortalt historie som man nesten ikke kan misslike.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Funny Face - Romantisk moteeventyr med sang og dans
- Afrikadronningen - Motsetninger tiltrekker hverandre
- The Big Sleep - Storspillende Humphrey Bogart i toppform!
- Casablanca - Mesterlig satt sammen
- Malteserfalken - Filmhistoriens første Film-Noir

- The Apartment - Skjørtejegere versus den edle mannen
- Noen har det hett - Monroe er heit i komediens svar på Rolls-Royce
- Stalag 17 - Filmen tar ‘tempen’ på den tyske krigsfangeleiren
- Sunset Blvd. - Sjelden vare i en fascinerende innpakning
- Dobbelt erstatning - Definisjonen på film-noir!

• Radio Times

Engelsk, Fransk

Paramount Pictures

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»