Anmeldelse av Planet Of The Apes, amerikansk film fra 2001

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Ikke helt vellykket remake

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.10.2009]

Leo Davidson er ute i sitt lille enmannsromskip da han kommer ut for en elektromagnetisk storm. Dette gjør at det kommer over i en ny dimensjon og han mister kontakt med basen sin. Han mister også kontrollen over det lille romskipet og må nødlande på en fremmed planet der han raskt blir tatt til fange av aper. Han er havnet i en verden der aper dominerer og mennesker er deres slaver...

Vi befinner oss på en romforskningsstasjon i 2029. Aper trenes opp for å fly i romskip. De kommer ut for en elektromagnetisk storm. En ape sendes ut i et romskip for å undersøke. Mystiske ting skjer. Romskipet kommer ut av bane og blir plutselig borte. Leo Davidson som har trent opp apen kaster seg i et romskip og undersøker saken selv.

Da han kommer inn i stormen ser han romskipet til apen, men plutselig mister han kontroll over romskipet sitt og farer ned mot en planet der han nødlander i et lite vann der han må komme seg ut i all hast. Men han har ikke sin frihet så lenge på denne planeten. Han kommer rett inn i en menneskejakt der apene tar ham til fange. Det er ikke lett å være fange i en verden der mennesker ikke har noen rettigheter og bare lever som slaver. Det blir en voldsom kamp for å forsøke å komme seg trygt tilbake til der Leo kom fra.

I hovedrollen finner vi Mark Wahlberg og han gjør en hederlig innsats. Ellers er det samlet sammen et godt cast bestående av flere kjente skuespillere. Tim Roth (Kjent fra Pulp Fiction) gjør en god rolle som den hensynsløse apen General Thade. Vi finner også karakterskuespilleren Paul Giamatti i en rolle som apen Limbo. Helena Bonham Carter er å finne i rollen som apen Ari der hun presterer en god tolkning av den godhjertede som bryr seg av mennesker. Hun kjenner vi fra filmer som Fight Club, Charlie og sjokoladefabrikken og Harry Potter. Men også den gamle traveren Kris Kristofferson spiller mannen Karubi. Karakteristiske Michael Clarke Duncan er også å se, som vi kjenner fra filmer som Sin City, Den Grønne Mil og Armageddon.

Mannen bak filmen er selveste Tim Burton som har gjort en del vellykkede prosjekter med sin sin særegne stil. Han er kjent for filmer som: Batman, Beetlejuice, Edward Saksehånd og Charlie og sjokoladefabrikken. Han tilfører også dette prosjektet noe stil, men det er ikke nok til å redde dette litt storstilte forsøket på å børste støv av en gammel klassiker. Burton klarer såvidt å redde stumpene fra en total fiasko.

Filmen forsøker å håndtere originalen med respekt og man får en del artige pek tilbake på 1968-versjonen. Blant annet er det kjente sitatet 'Take your stinking paws off me, you damned dirty ape!' kommet i ny versjon, fra apene denne gangen: 'Take your stinking hands of me you deam dirty human'. Reint historiemessig er det andre forskjeller som at menneskene som lever på planeten sammen med med apene ikke er stumme og så dumme som de var i den første filmen. Det er med andre ord en helt annerledes film enn originalen. Det er også en helt annen stemning. Burton har med andre ord tatt seg en hel del kunstneriske friheter når det gjelder handlingen, men dessverre er alt blitt til det verre.

Man hadde ventet meg mer fra en igjeninnspilling. Da filmen ble spilt inn hadde det gått over 30 år siden action-eventyret premierte tilbake i 1968. Man burde greie å skape en mer interessant film enn Burton her gjør. Det er mange ting som er bra med filmen, men det er stort sett tekniske ting. Eksempelvis er kostymer og sminke utrolig bra gjennomført og overgår originalen lett. Apene ser veldig bra ut og beveger seg også naturlig. Det er heller ingenting i veien med skuespillet. Dessverr blir for mye snakking og for lite handling. Snakkende aper er eksotiske i seg selv, men det må mer til for å virkelig underholdes. Filmen mangler en nerve og et mer engasjerende manus hadde vært å foretrekke. Slutten er dog det beste med filmen, den var et litt friskt pust, men klarer ikke å redde dette prosjektet fra å bli noe mer enn bare greit.

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv
- Mars Attacks! - En rominvasjon utenom det vanlige