Anmeldelse av Planet Of The Apes 5 (Battle for the Planet of the Apes), amerikansk film fra 1973

Drama Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

B-preget oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.10.2009]

Flere år etter apenes revolusjon er verden lagt i ruiner. De som overlevde 'verdens undergang' lever i noenlunde fred og fordragelighet, men med apene som dominerende. Caesar er apenes store leder, men gorilla-lederen Aldo er ikke fornøyd med situasjonen. Aldo ønsker mennesket utryddet så raskt som mulig. Det bygger opp til storkrig og splid...

Filmen begynner med sitatet fra apenes hellige skrift: 'I begynnelsen skapte Gud dyret og mennesket så begge kunne leve i vennskap og dele herredømme over en verden i ferd. Men med tiden forrådte onde menn Guds tillit, og i ulydighet mot Hans hellige ord kom blodige kriger, ikke bare mot deres eget slag, men mot apene, som ble henvist til slaveri. Så sendte Gud i sin vrede verden en frelser, mirakuløst født av to aper, som steg ned til Jorden fra sin egen fremtid.

Og mennesket ble skremt, for begge apeforfedrene hadde taleevne. Så begge ble brutalt myrdet. Apebarnet overlevde, og vokste opp til å sette sine medaper fri fra åket ved menneskenes slaveri. I etterspillet etter seieren, ble jordens overflate herjet av de verste krigene i menneskets historie. Så ble verdens storbyer revet i stykker og jevnet med jorden, og ut av en slik by ledet vår frelser restene av de som overlevde på jakt etter grønnere gressganger, der ape og menneske kunne leve i vennskapelighet, ifølge guddommelig vilje. Hans navn var Caesar, og dette er hans historie i de fjerne dagene'.

Det er ofte et dårlig tegn når man må bruke mye tid på å gjenfortelle elementer fra tidligere filmer. Scener fra tidligere filmer blir vist om igjen. Det er andre ting som også skurrer litt. På samme tid er det også litt usannsynlig at apene skulle klare å klare å komme så langt i utviklingen på så få år. Men heldigvis er det er mye man kan svelge på film. Ingen skal si at denne filmen ikke prøver på å få 'Planet of the Apes'-filmene inn på riktig spor igjen!

Filmen forsøker å få litt mer action inn i serien igjen. Dette var noe den første filmen hadde en del av. Men det hele blir litt B-preget og alt er ikke like storslått som det vi fikk servert i første avsnitt. Og med vitser som: Selv om vi alle er 'radiated' er vi i vert fall aktive, blir dette ikke akkurat 'top notch'. Som enkeltfilm er nok ikke dette den beste, men vi får en film som appellerer bedre enn film tre og fire om man har fått med seg alle filmene.

Selv om denne filmen forsøker å avslutte sagaen på en skikkelig måte, blir det dessverre noe litt middelmådig over den. Men som sagt er dette en obligatorisk film om man er fan nok og har sett alle de andre filmene. Personlig ender jeg opp på et sterkt terningkast 2 som enkeltfilm, og kanskje en treer hvis man ser den i sammenheng med de andre filmene som et samlet verk.

- War for the Planet of the Apes - Apekalypse nå!
- Dawn of the Planet of the Apes - En ypperlig og kvalitetstung blockbuster!
- Rise of the Planet of the Apes - Apene slår tilbake!
- Planet Of The Apes - Ikke helt vellykket remake
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Planet Of The Apes 3 - Ape vs. mennesket i et drama med interessante problemstillinger
- Planet Of The Apes 2 - Tilbake til Apeplaneten i en passe stødig oppfølger!
- Planet Of The Apes - Sci-fi-klassiker som fremdeles har mye substans

- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det
- Cape Fear - Får litt Hitchcock-følelse