Anmeldelse av Søstrene Boleyn (The Other Boleyn Girl), engelsk (britisk) film fra 2008

Historie, Drama, Romantikk Spilletid: 115 minutter

Søstrene Boleyn - Trailer 26.08.2008

Familen som endret England

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.10.2009]

Søstrene Mary og Anne Boleyn blir brukt i en maktkamp for å skaffe familien Boleyn bedre posisjon. Dette involverer England, Kong Henrik VIII og blir et spill ingen er klare over konsekvensene av...

Vi befinner oss i 1500-tallets England. Det begynner å svirre rykter om at Kong Henry den åttende ikke pleier så mye omgang med dronningen lenger. Det er da adelsmannen Sir Thomas Boleyn begynner å klekke ut en plan for å få sin familie høyere opp på rangstigen. Meningen er at hans datter Anne Boleyn skal forføre kongen og gi ham en sønn.

Når dagen kommer og kongen kommer på besøk går alt etter planen helt til kongen blir med på jakt. Hjorten braser inn i skogen og fører dem til en bratt kløft. Alle var klar til å oppgi jakten og la dyret slippe unna unntatt Anne. Hun kjente kløften godt og klarte seg fint, men kongen som kom etter gikk det verre med. Han skadet seg da han falt av hesten. Sir Thomas mener da det er bedre å satse på Annes søster Mary istedet. Hun blir gravid med kongen. Dette skaper en enorm splid mellom søstrene og familien eller for den saks skyld. England blir aldri det samme etter de hensynsløse stuntene for å skaffe seg posisjon...

Natalie Portman gjør en troverdig og sterk rolletolkning av Anne Boleyn. I den rollen som den andre søsteren finner vi Scarlett Johansson som også gjør sitt for å bringe karakter inn i Mary Boleyn. Også Eric Bana gjør en god rolle som Henrik den åttende. Bana kjenner vi fra filmer som Star Trek, München og Hulken. Manus for filmen er skrevet av Peter Morgan som står bak andre vellykkede filmer som State of Play, Frost/Nixon, The Last King of Scotland og The Queen. Han er med andre ord flink med å skrive om kongelige, og har med denne filmen klart å få fram en sterk, viktig og interessant historie.

Filmen bygger på faktiske historiske hendelser. Man får lære en del om historien som gjør at England bryter med Paven og katolisismen. Det er et sterkt drama som er godt fortalt. Man sitter igjen med følelsen at det er fint å lære historie på denne måten. Filmen klarer å engasjere deg, men det mangler det siste lille ekstra for å løfte filmen opp i det øverste sjiktet. Men alt i alt er dette på mange måter et godt filmvalg for en kveld der begge kjønn skal ha sitt. Vi får også en god historie med på kjøpet.

- Tulip Fever - Grei dramaskuring med sterke navn

• Rose-Maries litteratur- og filmblogg

England

Focus Features, Scott Rudin Productions, BBC Films, Relativity Media, Ruby Films