Anmeldelse av Lady in the Water, amerikansk film fra 2006

Fantasi, Mysterie, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

Lady in the Water - Trailer 27.04.2007

Et annerledes eventyr satt til vår tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.09.2009]

Cleveland Heep er vaktmester for et leilighetskompleks med et stort basseng utenfor. En av reglene er at bassenget ikke skal brukes etter klokken syv om kvelden. Den regelen blir brutt hver kveld. Cleveland etterforsker saken og finner en natt ut at det er en ung dame som benytter bassenget. Hun påstår hun er en narf og bærer navnet Story. Story blir ofte forfulgt av fæle vesener. Cleveland er en mann med et stort hjerte og ønsker å hjelpe henne hjem. Men han kan ikke greie dette alene og setter raskt igang flere i leilighetskomplekset for å hjelpe den unge narfen å komme tilbake til sin egen verden...

Filmen begynner med å fortelle oss en historie. En gang i tiden sto menneskene og de som lever i vannet hverandre nær. De inspirerte oss og fortalte mennesket om framtiden. Vi lyttet til spådommene og ting skjedde slik som det ble fortalt. Men vi er ikke lenger like flinke til å lytte. Våres eiertrang førte oss lengre inn på land. Den magiske verden til de som lever i havet og våres verden skilte da lag. Vi kriget med hverandre og verden ble mer og mer voldelig. Det fantes ingen veiledere å lytte til. Nå forsøker de som lever i vannet å nå fram til oss igjen. En håndfull av deres dyrebare unge er blitt sendt til våres verden. Men det er ikke helt risikofritt at de gjør dette. Deres fiender streifer rundt på land. Men det er lover som skal beskytte de unge, men de sendes med stor fare for sitt eget liv. Mange kommer ikke tilbake, men fortsetter likevel å hjelpe menneskene. Men som sagt så er ikke vi så gode til å lytte.

Hovedrollen er besatt av Paul Giamatti og han gjør som alltid en interessant rolle. Hans tolkning av den stammende vaktmesteren er helt avgjørende for filmens troverdighet. Som den unge narfen Story finner vi Bryce Dallas Howard. Tradisjonen tro dukker regissøren selv opp i sine egne filmer. I denne filmen spiller han en kanskje mer framtredene rolle enn han pleier som en revolusjonær tenker ved navn Vick Ran.

M. Night Shyamalan er regissøren bak 'Lady in the Water'. Han har fra før gitt oss den genierklærte 'Sjette Sansen'. Han skriver også sine manus selv og er god på å komme med særegne historier. Shyamalan ønsker full frihet når han skriver og regisserer slik at ingen andre skal påvirke hans arbeid. Som i de fleste M. Night Shyamalan-filmer, dreier historien seg om noe litt overnaturlig eller mystisk. Og det gjør også denne, der vi blir satt inn i en eventyrverden som finner sted i vår egen tid og i vårt nærmiljø. Siden dette er et Shyamalanmanus er det også en del tvister. Shyamalan blir som regel alltid satt i bås. Han skal liksom være 'grøssermann'. Men jeg finner ham mer som en entertainer som forsøker å leke med oss og skrive gode og annerledes manus med interessante og underholdende historier. Han klarer med dette å være fremstå som en interessant regissør i mine øyne. En som tørr å være annerledes og står for det.

'Lady in the Water' er artig og får hjernen til å jobbe litt. Men dette er ingen dyp film i så måte, bare et litt fiffig eventyr med mysterievri satt til en moderne verden. Filmen framstår som meget annerledes og det er ikke så mange andre filmer man har å sammenligne den med. Vi får også servert porsjoner med varm humor underveis. Dette er også filmen som fikk prisen for verste regi og samtidig ble nominert for verste film og manus. Jeg vil si dette er helt ufortjente priser, fordi filmen framstår som noe annerledes enn det vi vanligvis får fra Hollywood. Dette er en film som får fram det litt barnslige i deg. Om du ikke har noe av det, er nok ikke denne filmen noe for deg. Den virker noe ujevn til tider, men når den er på sitt beste så er den virkelig underholdende. Alt i alt er dette en gøyal film som ligger og vipper litt mellom fire og fem i hele filmen. Men holder seg på fireren fordi ikke alt er helt topp. Det positive er at dette føles moro fra begynnelse til slutt.

- Glass - Superkreftenes sluttkamp er en variert opplevelse
- Split - En god psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan
- The Visit - En leken og frisk Shyamalan er tilbake!
- After Earth - After Shyamalan?
- Luftens siste mester - Nær total fiasko for Shyamalan

• Filmguiden

Warner Bros. Pictures, Blinding Edge Pictures, Legendary Pictures

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»