Anmeldelse av Politiskolen 4 - Borgere på vakt (Police Academy 4 - Citizens On Patrol), amerikansk film fra 1987

Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Noe av den letteste form for humor som er laget

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.09.2009]

Politiskolefolka er tilbake for enda en omgang politimoro. Denne gangen har kommandant Eric Lassard tenkt å bekjempe økt kriminalitet med å starte opplæring av borgervernsgrupper kalt Borgere på patrulje...

Igjen møter vi Mahoney, Hightower, Jones, Tackleberry, Callahan, Hooks, Zed. I tillegg får man også mange nye folk. Borgere møter opp for å hjelpe politiet og får opplæring. Dette komiske eventyret innlemmer skateboard kjøring, rare lyder, masse gags, luftballonger og flyaction.

På skuespillersiden møter vi de faste skuespillerne: Steve Guttenberg, Bubba Smith, Michael Winslow, David Graf, Leslie Easterbrook, Marion Ramsey, Bobcat Goldthwait, George Gaynes. Vi møter også stjernen Sharon Stone som har en rolle som Claire Mattson. En veldig ung David Spade (Blush og 8 Simple Rules) har også en rolle i denne filmen. Regien er ved Jim Drake som er en oppfølgerregissør som litt senere lagde Cannonball Run 3.

Karakterene er selvsagt noe av det morsomste med filmen. Men humoren er kanskje litt for banal til tider, selv om man kanskje småler litt til tider. Igjen ser jeg om igjen en film jeg elsket som barn, og det er derfor litt skuffende å se sine barndomshelter dumme seg ut på denne måten. Selvsagt er det en hvis form for nostalgi i dette uten at det påvirker terningkastet nevneverdig. I forhold til Politiskolen 3 er dette er klart kvalitetshopp, men ikke stort å skryte av filmatisk sett. Dette er kanskje noe av det letteste form for humor som er laget. Alt er veldig rett frem, men man skjønner ikke alltid helt hvorfor alle scenene er sydd sammen slik de er. For historien ligner litt på mine stiler på barne og ungdomsskolen der alt kan skje. Det er mulig dette var bedre som underholdning på 1980-tallet men i dag blir dette for traust. Det er kanskje best å la være å se om igjen disse filmene slik at en husker dem for slik de ble opplevd i sin barndom som reine komigodteposen.

- Politiskolen 7 - Oppdrag Moskva - Kjedelig og særdeles lite morsomt
- Politiskolen 6 - By under beleiring - Bittelitt morsomt politifjas
- Politiskolen 5 - Oppdrag i Miami Beach - Om du ikke har fått nok, får du mer her
- Politiskolen 3 - Tilbake i trening - Denne er med veldig få unntak ikke morsom i det hele tatt
- Politiskolen 2 - Deres første oppdrag - Litt moro men ellers slett manusarbeid
- Politiskolen - Politiskolen på sitt beste!

- Cannonball Run 3 - Tredje runde med det elleville billøpet

• About.com