Anmeldelse av Blodspor (Blood Work), amerikansk film fra 2002

Linker

Hjemmeside

Eastwood leverer greit

[Skrevet av: cathrine, Dato: 19.11.2002]
Han var et hjerteslag fra å gripe seriemorderen, men hans gamle hjerte klarte ikke å holde følge. Han fikk hjerteattakk og måtte pensjonere seg. Hva skjer da?

Terry McCaleb (Clint Eastwood) levde for jobben sin. Han var dypt engasjert i sitt arbeid helt til han måtte pensjonere seg fra jobben som drapsforsker for FBI. Han begynner å nyte livet, og fikser på en båt han har kjøpt, bare med selskap av dagdrivernaboen Buddy Noone (Jeff Daniels). Men en dag tar idyllen brått slutt.

Han får besøk av en kvinne, Graciella Rivers (Wanda De Jesus), som søker hjelp til å oppklare hennes søsters drap. Hjertet til Terry liker ikke påkjenningen han får av dette oppdraget, og lover kun å se på saken med det første. Men når han får vite at han lever på grunn av at hennes søster ble drept blir saken en helt annen. Han bærer på hennes hjerte, og bestemmer seg for å se skikkelig på saken. Dette går selvsagt på bekostning av helsen.

Clint Eastwood har klart å regissere en helt ok krimfilm. Det er lite negativt å si, og jeg kan ikke huske jeg har sett lignende på en god stund. Klisjéfylte scener er det relativt få av, en liten elskovs scene her og en overdreven scene der forekommer, men de er ikke så gale. Selv må jeg si at klimakset i filmen var vel for klisjéfylt, noe som gjorde at filmen fikk en mindre god slutt.

Når det gjelder effekter og lyd er det lite av dette, vi ser i denne filmen hvordan prosessen for å finne morderen går ut på. Greit nok.

Denne filmen ble ikke noe publikum suksess i USA, noe jeg forstår, men at den måtte bli vist i på den minste kinosalen (KP14) i Bergen sitter litt lengre inne. Filmen er ganske fungerende, og jeg velger å gi den en 4-er på terningen.

- The 15:17 to Paris - Tre amerikanske venner mot en farlig mann
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Tidløs western, av og med mester'n