Anmeldelse av Grand Theft Auto, amerikansk film fra 1977

Komedie, Kriminal Spilletid: 84 minutter

Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.08.2009]

En rik jente stjeler pappas Rolls Royce og stikker av til Las Vegas for å gifte seg. Men foreldrene som ikke liker kjæresten lar seg ikke stoppe så lett, de er rike og benytter en del på å få stoppet henne fra å gifte seg. En stor jakt er i gang...

Paula Powers er som sagt en rikmannsjente der foreldrene ser ut til å styre livet hennes. De har kommet stått for at Paula er forlovet med en godkjent partner i deres øyne. Men nå synes Paula det er nok og hun har funnet det hun tror er den store kjærligheten på egenhånd. Hun har valgt å satse på den unge og kjekke Sam Freeman.

Foreldrene godtar selvsagt ikke dette og eneste utvei blir å stikke av i foreldrenes bil til Las Vegas for å gifte seg i all hast. Foreldrene forsøker å stoppe henne med alle midler, for å få bilen og datteren deres trykt tilbake, uten innblanding av politi og media. Vi finner også den stakkars forloveden til Paula i desperat jakt for å få henne tilbake igjen som også utlover dusør på 25 000 dollar for de som klarer å stoppe kjæresteparet i å nå Las Vegas.

Du lurer kanskje på om dette har noe som helst med det populære GTA-spillet å gjøre? Ikke så mye annet enn at en del biler vrakes, men det er ikke like voldelig. Vi får selvsagt eksplosjoner og det bulkes mange kule, og noen ikke fult så kule, biler i stor skala. Jeg viste heller ikke at man hadde telefoner i biler i 1977, men det kan jo være det, når det er snakk om en Rolls Royce. Filmen er som en lang biljakt og en lokal radiostasjon setter inn et helikopter for å følge jakten. Vi kjører på to hjul i svingene og hopper med bilen, denne filmen forsøker seg på det meste en bil kan oppleve på film.

Skuespillet er ikke akkurat 'top noch' og heller mer i form av det virkelig overspillende middelmådige hjørnet. Ron Howard spiller selv en av hovedrollene i Sam Freeman som er kjæresten til Paula spillt av ukjente Nancy Morgan. Ron Howard sitter selv i regissørstolen for denne filmen som er hans debutfilm. Han overbeviser ikke akkurat stort med denne filmen. Men han har i ettertid klart å trollbinde publikum med filmer som 'Et vakkert sinn', 'Cinderella Man' og 'Frost/Nixon'. I 2009 var han aktuell som regissør for oppfølgeren til Da Vinci-koden i filmen Engler & Demoner. Med Grand Theft Auto klarte Ron Howard å gjøre en stor suksess med inntjening på 15 millioner dollar på verdensbasis, men han overbeviste ikke kritikerne med denne filmen.

Filmen var nok sikkert ikke så veldig dårlig for sin tid. Men i ettertid framstår dette som svært amatørmessig laget. Man blir nesten litt flau av å se på. Der filmen forsøker å være morsom, blir det veldig plumpt skikkelig pinlig. Grand Theft Auto feiler veldig på å virke troverdig. Noe av skylden må man nok legge på overspillingen av skuespillerne. Overspillingen hadde vært helt okei om man forsøkte å legge stilen som en rein tullefilm, men her forsøker en seg på drama innimellom, og det takler ikke castet.

Det var rett og slett litt vanskelig å greie å sette øynene i filmen til tider fordi det blir så kjedelig. Ron Howard har nok forsøkt seg på litt for mye i denne litt under ok lavbudsjettfilmen. Men Howard skal imidlertid ha cred for at han tør å prøve på å lage en actionkomedie med så få ressurser. Han karte å få til et par scener som var litt artige å følge med på. Den morsomste scenen er da Rolls Roycen dukker opp på et destruction derby. Men man kan vel ikke akkurat redde seg opp på annet enn et terningkast en. For noen kan dette kanskje virke som en litt artig film, så er det for helt andre hensikter enn det var ment som. Men du kan se selv og bedømme. Kan være du liker filmen bedre enn undertegnede.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr