Anmeldelse av James Bond - Moonraker, engelsk (britisk) film fra 1979

Action, Eventyr, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Slutten trekker absolutt ned

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.08.2009]

En månerakett blir fraktet på toppen av et fly. Men noe går galt og romfergen forsvinner sporløst. James Bond blir satt på oppdraget for å skaffe til veie den tapte måneraketten, og finne ut hva som ligger bak forsvinningen...

Hugo Drax er mangemilliardæren som har fått i oppgave å utvikle Moonraker-programmet. Men han vil ikke benytte det til forskning slik det var tenkt. Han vil selvsagt ta over hele programmet og kunne med det ha en unik maktposisjon der han holder joden som gissel.

Vi besøker et stort gods som tilhører rikingen Hugo Drax. Videre drar vi til Venesia med Gondoler. Men for James Bond er ikke vanlige gondoler nok, han innehar likegodt en som kan kjøre like godt til vanns som til lands. Det blir også tid til en tur inn i forskningslaboratorier. Bond må kjempe mot Jaws en rekke ganger. Blant annet på en taubane langt over bakken. Det blir båtjakt som så mange ganger før og den avsluttes med hangglider over store flotte fossefall. Men Bond får også bryne seg på andre som en Kendoutøver, en knivmann i en kiste og en anakondaslange. Vi får også oppleve at den store og iskalde Jaws får seg kjæreste. Sist men ikke minst befinner vi oss i verdensrommet der det siste slaget skal stå.

Roger Moore gjør sin fjerde tolkning av den britiske superagenten James Bond. Skurken Hugo Drax spilles av Michael Lonsdale som du også kan ha sett i filmer som Rosenes Navn, Ronin eller München. Mr. Drax har fått med seg leiemorderen og ondingen Jaws spilt av Richard Kiel. Av Bonds damer har vi denne gangen skjønnheter som Lois Chiles, Corinne Clery og Emily Bolton. Bonds allierte er som vanlig Bernard Lee som M, Desmond Llewelyn som Q og Lois Maxwell som Moneypenny.

Moonraker er basert på Ian Flemmings tredje bok fra 1955 med samme navn. Filmen fungerer godt da den utspiller seg på jorden. Rommet var sikkert eksotisk på film i 1979 da denne filmen ble vist for verden, men det er ikke nok å bare plassere James Bond i en romstasjon for å imponere oss. Det føles også litt teit med laserkrigen mellom astronautene i rommet på slutten, det er tross alt ikke Star Wars dette. Slutten trekker absolutt ned og drar filmen over på det middelmådige. Da hjelper det så lite at man fikk Oscarnominasjonen for beste spesialeffekter eller at den populære skurken Jaws er med.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet