Anmeldelse av James Bond - Spionen Som Elsket Meg (James Bond - The Spy Who Loved Me), engelsk (britisk) film fra 1977

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 15 år

En av de bedre Bond-filmene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.08.2009]

En atomubåt forsvinner uten spor. Det jobbes febrilsk med å finne ut hva som har skjedd i både britisk og russisk etterretning. James Bond og blir straks satt på saken for å forsøke å finne ut hva som er i gjerdet...

Skurkene i Bond filmer har som alltids store planer. Her er planen å lage landjorden ubeboelig, slik at Stromberg selv kan tilby oss en ny verden under havet, der han er i førersetet. Skurkene har også en dragning mot å henrette folk med haier, og det er brukt også denne filmen, der Stromberg har et eget haibasseng der en stor hai befinner seg til hans assistanse til en hver tid. Ellers har Stromberg den høye og enormt kraftige gorillaen Jaws som har en jernkjeve, som sikkert ikke få andre skurker misunner ham.

Filmen bytter hurtig lokasjoner. Her befinner vi oss på ubåter under havoverflaten. Og i fjellet på ski, der Bond blir jaktet på i en hårreisende skiforfølgelsesscene. Deretter drar vi til ørkenen med kameler, og vi besøker Egypt og ser både pyramider og den berømte Sfinksen. Vi rekker også en togtur og en liten biljakt. En undervannsbil står også på menyen.

Roger Moore spiller nok en rolle som superagenten James Bond og denne gangen har han med seg Barbara Bach som den russiske hjelpende agenten. I rollen som skurken Karl Stromberg finner vi Curd Jürgens som har med seg sin dødelige kollega Richard Kiel som Jaws, en av de kanskje mest markante blant skurkene i Bond-universet på film. Det blir også tid for litt andre damer for Bond og vi treffer blant annet Caroline Munro og Sue Vanner. I det faste crewet treffer vi som vanlig Bernard Lee som M, Desmond Llewelyn som Q og Lois Maxwell som Moneypenny.

Filmen bygger på Ian Flemmings bok fra 1962 med samme navn som filmen. Regissøren for filmen har stått bak filmer som Alfie fra 1966 og Shirley valentine (1989), i tillegg til to andre James Bond-filmer. Musikk er viktig for Bond-filmer og her er musikken god og er nominert til hele to Oscars. Filmen har også en annen Oscarnominasjon for beste scenografi.

Dette er en av de bedre Bond-filmene. Den innehar de riktige komponentene som en Bond-film skal ha og i tillegg får vi masse flotte lokasjoner presentert underveis. Roger Moore passer godt i agentrollen og har en sjarm som få kan kopiere. Jaws er fascinerende kraftig og gjør dette til en uforglemmelig opplevelse sammen med de flotte skikjøringscenene i begynnelsen av filmen.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Shirley valentine - Husmoren som flykter fra plikter og drar til Hellas
- James Bond - Moonraker - Slutten trekker absolutt ned
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- Alfie - En notorisk skjørtejeger vet ikke hva kjærlighet betyr

22.02.2009 sier pegasus: James Bond filmen som har alle ingredienser en Bond film bør ha.

England, USA

Engelsk, Italiensk, Arabisk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.