Anmeldelse av Snarveien, norsk film fra 2009

Thriller, Grøsser Spilletid: 77 minutter

Passe velfungerende skrekkfilm-kopi.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.08.2009]
Lina og Martin har vært i Sverige for å hamstre alkohol til kameratens bryllup. Med bilen overfull av alkohol er deres største frykt, foreløpig, å bli stoppet på grensen tilbake til Norge. Hovedveien viser seg å være midlertidig stengt, så isteden blir de av en politimann rådet til å ta en snarvei igjennom den øde Finnskogen. Godt inne i de østlandske skoger punkterer plutselig bilen deres og de blir tvunget til å oppsøke hjelp. Men hvordan gjør man så det, når mobilen er dau og det eneste du kan se er skog og trær?! Den norske granskauen har imidlertid mer å skjule enn som så, for det er som om noen ser alt det de gjør, og før de vet ordet av det kjemper de begge en kamp for å berge livet!

Regissør Severin Eskeland har uten tvil sett en og annen skrekkfilm i sitt liv. ’Snarveien’ føyer seg pent inn i rekken av nyere norsk skrekkfilmer som i god grad tilfredsstiller det en slik film er ment å skulle, å være skummel og skremmende. Det desidert mest vellykkede med ’Snarveien’ er dens lange og grundige spenningsoppbygning. I nesten tre kvarter holdes vi mer eller mindre på pinebenken før det endelig skjer noe med fart og større betydning. Innen da er man både utslitt i nervene og kaldsvett i hendene, bra! Selve filmens skvettescener er derimot mindre vellykkede, og hviler seg i alt for stor grad på klisjéhendelser og overforbruk av høye skremme-lyder. Dette er synd, for med flere og sterkere slike scener kunne det hele blitt riktig så slitsomt, i positiv skrekk-forstand.

I tillegg til den lange og creepy oppbygningen, lider ’Snarveien’ under enkelte irriterende mangler og ”feil” i bilder og handling. Helt ufattelig at enkelte elementer kan slippe unna korrekturen før det ferdige resultatet blir lagt fram. Til tross for slike ”småting”, redder filmen seg godt inn med meget troverdig og naturlig avslappet skuespill. Marte G. Christensen og Sondre Krogtoft Larsen gjør nærmest en plettfri prestasjon som det uheldige kjæresteparet.

At regissøren har sett sine amerikanske forbilder innen skrekkgenren, er som sagt meget tydelig. ’Snarveien’ er (dessverre) som en blåkopi av den amerikanske klassikeren ’The Texas Chainsaw Massacre’. Både handling og persongalleri er identisk i store deler av historien, så ekstra skuffende er det derfor at overraskelsesmomentene også blir kopiert, uten å røpe særlig mer av dette. Undertegnede må derimot ærlig innrømme at det er morsomt og interessant å se en norsk/svensk versjon av denne klassikeren, og da det hele er såpass troverdig og velfungerende i det store og hele, ja så er den skremmende historien fascinerende å overvære!

’Snarveien’ makter å opprettholde et høyt spenningsnivå, selv med litt kjipe skrekkscener og en enda mer flåsete og ”enkel” avslutning. Sammen med bra og troverdig skuespillergalleri, skaper dette en passe creepy stemning og atmosfære. Selv om den altså er nærmest flaut lik sin amerikanske storebror, er det da likevel artig å se en slik historie utspille seg i de norske skoger. Ja, og forresten, det kan vel strengt tatt hende hvor som helst i Norge dette her!

- LYST - Svært blodig og stødig om plaget forfatter

02.04.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker jo egentlig ikke skrekkfilmer. Men når du sier det er en av de beste norske så må jeg vel se den tenker jeg for å gjøre meg opp en mening, jeg liker jo tross alt norsk film :)
05.08.2009 sier Innaktiv_bruker_100: var ekstremt redd under filmen så jeg satt og spilte Quadrapop x)

• Haugesunds Avis
  • Romerikets Blad