Anmeldelse av Den Røde Drage (Red Dragon), amerikansk film fra 2002

Kriminal, Thriller Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 15 år

Greit gjennomført med litt småplukk her og der

[Skrevet av: cathrine, Dato: 06.11.2002]
Han kaller seg "Den Røde Drage". Han er ett monster av verste art. Først går det ut over en en familie, så en til. Monsteret er løs og vil ikke stoppes...

Den Røde Drage slakter først en familie på 5, så en annen en. Metoden er helt identisk i de to drapene, alle speil er slått i stykker, og alle ofrene har fått en liten spesialbehandling.

En tidligere FBI-etterforsker, Will Graham (Edward Norton), blir satt på saken etter at FBI har nappet i alle tråder uten særlig hell. Edward har traumer fra sin tidligere tjeneste, da han holdt på å dø i tjeneste i det han oppklarte en svært viktig sak.

Edward begynner en desperat jakt etter morderen, litt etter litt finner han tråder som gjør at FBI kommer et skritt nærmere sakens slutt. Men Edward står fast og må hente hjelp fra andre kanter, personen som var skyldig og prøvde å drepe Edward i hans siste sak, Hannibal Lecter (Anthony Hopkins).

Filmen er ganske greit regissert. Jeg kan ikke si at jeg er så superimponert over innholdet, men det holder greit mål. Det er dog ikke helt hva jeg forventet meg. Filmen kan også være litt kjedelig i visse scener, men som regel har filmen en fin flyt som engasjerer publikum til å følge med å tenke litt selv. Det er lite å si på bilde og lyd i denne filmen, stemningen blir iallefall tilfredsstillende skapt.

Forøvrig holder historien seg nært boken, selv om de har valgt å utelate de mest groteske scenene fra boken. Akkurat det er jo noe jeg tror de fleste forstår når man skal lage film av noe så makabert som dette. Det skal jo tross alt bli spiselig for folk flest

Anthony Hopkins og Edward Norton gjør en god jobb i denne ellers greie filmen. Mest imponert er jeg over Hopkins over hvor bra han klarer å leve seg inn i rollen.

Dette er en film alle bør få med seg, trass i at den noen ganger kan være noe daff. Denne passer nok best i DVD-hylla. Jeg velger å gi den en veldig sterk 4-er på terningen og dette er noe som du bør prøve om du liker seriemordere på film, men ikke forvent deg noe som er like solid som Nattsvermeren, fordi det får du ikke her.

- Hannibal Rising - Kannibalen fødes i en solid film
- Nattsvermeren - Briljant og særs interessant seriemorderfilm