Anmeldelse av Blue Velvet, amerikansk film fra 1986

Kriminal, Drama, Thriller, Mysterie Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 18 år

Sinnssyk forførerisk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.07.2009]

Det er en merkelig verden. En ung mann får det for seg at han skal spionere på en mystisk kvinne som han tror kan være innblandet i mord. Han blander seg med dette inn i en meget farlig affære...

Filmen begynner bokstavelig talt rosenrødt, der vi får se blomster langs et hvitmalt gjerde. En mann står å vanner plenen på en varm og fin sommerdag, men brått blir idyllen brutt da trykket i slangen får den til å eksplodere. Deler fra springen treffer Mr. Beaumont i hodet. Hans sønn Jeffrey er ute og rusler og finner tilfeldigvis et menneskeøre i graset. Han rapporterer det det inn på politistasjonen og en etterforskning settes igang.

En kveld Jeffrey er ute å går treffer han på Sandy som er etterforskerens datter. Han spør henne ut om hva hun vet om saken. Hun viser ham en leiegård der en mystisk dame har vært under oppsikt av politiet. Jeffrey klarer ikke helt å legge denne mystiske kvinnen fra seg i tankene. Han legger en plan for hvordan han skal komme snike seg inn i damens leilighet og får med seg Sandy. Dette er risky business siden damen kanskje er innblandet i mord.

Det er en meget spesiell kryssklipping i filmen, som enten henger sammen med dialogen eller litt gufne klipp som eksempelvis noen insekter som vrimler i gjørmen. Dette er veldig virkningsfullt. Stemningen i filmen er også mørk, dyster og litt skitten. Musikken er med å bygge opp under helhetsintrykket som mildt sagt er noe som skiller seg ut.

David Lynch er mannen bak denne filmen og han imponerer i denne litt rare og underlige filmen. Han ble også nominert til Oscar for beste regi for Blue Velvet. Som nesten alltid med Lynchs filmer, blir de snakket om. Denne filmen har skapt diskusjon, og har blitt både hatet og elsket av publikum og kritikere verden over.

I sentrale roller finner vi Isabella Rossellini som den mystiske damen Dorothy. Mens Kyle MacLachlan spiller den unge Jeffrey. Dennis Hopper er den merkelige Frank Booth og Laura Dern spiller Sandy. Det som kjennetegner dem alle er at de gjør en solid innsats, og da særlig Dennis Hopper som den sadistiske Frank.

Dette er en underlig men likevel fengslende film. Fotoarbeidet er godt utført og bygger godt opp under filmens mystikk. Det gjør det ikke verre at filmskaperen introduserer noen karakterer som lever over en hver moral, de utøver vold og sadisme. Det er også en del erotiske scener i filmen. Alt i alt får du en merkelig sammensetning i en ellers så intens film.

- Inland Empire - David Lynchs rareste og særeste kunstverk
- Mulholland Drive - Som å se en absurd drøm i våken tilstand
- The Straight Story - Rett og slett fint
- Lost Highway - Et resultat av David Lynchs syke og helt egne fantasiunivers
- Twin Peaks - Fire Walk With Me - Laura Palmers siste dager er et fælt, fælt mareritt
- Wild at Heart - Herlige og rare Lynch med en slags roadmovie
- Dune - Overambisiøs sci-fi for sin tid, men greit underholdende
- Elefantmannen - Fascinerende og gripende
- Eraserhead - Surrealistisk film om farskap fra David Lynch

10.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg synes dette var en veldig modig filmanmeldelse. Jeg er langt på vei enig med deg for jeg er ikke noe Lynch-fan og synes ikke at filmer man ikke sitter igjen uten å vite hva som har foregått i er noe særlig. Denne filmen er som du sier litt mer angripelig og jeg likte spesiellt den voldsomme stemningen som gjør vedlig mye av filmen. Husker jeg så denne som veldig ung (11-12 år gammel) og da husker jeg at det føltes som om jeg så noe jeg virkelig ikke hadde lov å se. Langt på vei enig med deg om at noen av karakterene er litt drøye, men det er jo film og da kommer man unna med slikt, fordi det kaaaaan jo hende, selv om det er lite sannsynlig ;)

• Thefilmfile.com
  • Film.com
  • Time

De Laurentiis Entertainment Group (DEG)